Beste Jams,
Geef me één goede reden waarom ik hier niet zou prikken. Is dit prikbord uitsluitend bedoeld voor mensen die het nemen van beslissingen bij voorkeur aan anderen (medici, bijvoorbeeld) overlaten?
Ik kan me niet herinneren daarover in de huisregels iets te hebben gelezen.
Weet je, Jams, ik ben van mening dat je aan jezelf verplicht bent om jezelf op de breedst mogelijke wijze voor te lichten. Als je internist tegen je zegt dat het toch wel verstandig is om te starten met medicatie is dat een advies. Geen oordeel, maar een medisch advies. JIJ (als het je overkomt) bent degene die bepaalt of je die pillen gaat slikken of niet.
Je beschikt op dat ogenblik over advies vanuit één optiek. Als normaal mens realiseer je je dat op dat ogenblik vaak niet. Je hebt een aantal fasen doorgemaakt van hiv+ brandmerk, via soms diverse tussenstadia, naar de status van kandidaat aids-lijder. Als je CD4 waarden beneden de 200 komen, bijvoorbeeld.
Bedenk dat een witte jas met en een stethoscoop die achteloos uit een zijzak piept niet alleen autoriteit betekent voor ouderen maar dat ook jonge mensen daar nog steeds instinken, ook al mogen ze soms zelfs tutoyeren (jaja).
Sommigen komen er later achter dat ze zich beter hadden moeten laten informeren. In 1987 kon dat nog niet. Toen werd je gewoon volgepropt met AZT. Zij die dat in de praktijk flikten wisten niet eens beter en dat laatste is feitelijk nog steeds niet veranderd. Vergis je niet in de opleiding van een internist. Die is er primair op gericht zoveel mogelijk te weten te komen over zo weinig mogelijk. Het resultaat is een kokerblik.
Afgelopen vrijdag zat ik tegenover zo’n internist.
Na het medisch dossier kort te hebben doorgenomen met een co-assistent, waarin staat dat acht maanden geleden zonder medisch advies het gebruik van medicatie is gestopt en dat desondanks (?) de CD4 waarden hoger zijn dan ooit gemeten in vier jaren en de VL ondetecteerbaar…
Als je dan die internist tegen de co-assistent hoort zeggen “dat kan dus niet…â€Â, dan zie ik in mijn geheugen weer de mensen die nog in de wachtkamer zitten. Zelden triest; meestal heel optimistisch gestemd. Vol positieve levensverwachtingen. Ze hebben immers hun lot geheel vrijwillig en vol vertrouwen uit handen gegeven aan iemand die uiterst eenzijdig is opgeleid en geïnformeerd, maar dat laatste realiseren zij zich niet.
In die wachtkamer heb ik zo vaak de neiging om zo iemand aan te spreken en te zeggen “even voorzichtig worden – even een second opinion vragenâ€Â. Dat laatste moet je natuurlijk niet aan een andere internist doen want die heeft dezelfde opleiding gehad.
We hebben overigens inmiddels contact gehad met een internist die het bijltje erbij heeft neergegooid en het ziekenhuis waar hij werkte de rug heeft toegekeerd. Of ‘onze eigen’ internist zover zal komen weet ik niet, maar ze was nogal van haar stuk gebracht.
Even terug naar de kern van het verhaal.
In die wachtkamer kan en zal ik geen mensen gaan aanspreken. Een slechter moment is niet denkbaar. Dit prikbord is echter iets anders. Hier worden meningen en adviezen vrijelijk uitgewisseld en zo is het, mag ik aannemen, ook bedoeld.
Ben je het niet met me eens? Prima. Er is een tijd geweest dat ik iedere internetpagina waar twijfels werden geuit aan de gebruikelijke HIV/AIDS theorie geërgerd wegklikte. Dat is nu wel anders en bij iedere posting die ik plaats heb ik de hoop dat ik minstens één persoon er ook toe breng zich breder te informeren. Niet om iemand ervan te overtuigen dat hij/zij met medicatie zou moeten stoppen, maar om die persoon ZELF de beslissing te laten nemen.
Nog even over John. Ik ben het in elk geval met je eens dat het respect verdient hoezeer hij zich voor de zaak inzet. Hij bedoelt het zonder enige twijfel goed.
Bewondering heb ik zelfs voor zijn geduld wanneer er weer iemand met (in mijn ogen) volslagen niet terzake doende vragen komt, waar bijvoorbeeld stress de enige oorzaak is van de misère.
Tot slot. Je stelt me voor het onderwerp uitsluitend met gelijkgezinden te bespreken.
Zou dat niet dodelijk saai zijn? Niet eerlijk bovendien, want het zou jou en anderen wellicht de kans ontnemen om je breder te informeren.
Vriendelijke groet,
Gert