lijfrenteverzekering

• Frans

hallo,

ik ben van plan om een lijfrenteverzekering aan te gaan om een aanvulling op mijn pensioen veilig te stellen later.

ik heb een aantal vragen:

a) is een hiv-test dan vereist?

b) in het verleden heb ik meerdere hiv-testen laten uitvoeren omdat ik van nature snel in paniek raak. ik heb nooit serieus risico gelopen.

kan de maatschappij mij hierop weigeren of een hogere premie bedingen?

c) kan de maatschappij informeren of ik getest ben en waarom?

deze vragen gelden ook voor een nabestaandenpensioen

ik heb zelf 100% overtuigd hiv-negatief te zijn maar kom ik door die vroegere “paniekerige” hiv testen nu niet in de problemen

• Edwin

> a) is een hiv-test dan vereist?

Voor zover ik weet niet nee. Ik geloof niet dat ze je dit mogen eisen.

> b) in het verleden heb ik meerdere hiv-testen laten uitvoeren

> omdat ik van nature snel in paniek raak. ik heb nooit serieus

> risico gelopen.

> kan de maatschappij mij hierop weigeren of een hogere premie

> bedingen?

Nee, want hoe kan de maatschappij hier achter komen ?

> c) kan de maatschappij informeren of ik getest ben en waarom?

Ja, dat kunnen ze. In hun aanvraagformulier kan die vraag zitten die je naar waarheid moet beantwoorden. Maar als jij niet tot een risicogroep behoort en al je testen waren negatief zie ik geen reden tot weigering.

> deze vragen gelden ook voor een nabestaandenpensioen

>

> ik heb zelf 100% overtuigd hiv-negatief te zijn maar kom ik

> door die vroegere “paniekerige” hiv testen nu niet in de

> problemen

Nee, ik denk van niet nee..

• Frans

Bedankt voor je antwoord.

Wat versta jij onder risicogroep?

Mijn tweede vraag is: als ik spaar voor een aanvulling op een pensioen, waarom kunnen ze dan toch vragen naar hiv-testen?

De maatschappij loopt toch geen risico also iemand vóór zijn 65e overlijdt???

• Frans

Toevoeging: toen ik de betreffende gevallen bij de dokter ben geweest heb ik niet het juiste verhaal verteld omdat ik bang was anders niet te worden getest?

Kan de maatschappij deze informatie inwinnen bij mijn arts?

Kan ik met andere woorden verstaan door te vertellen dat ik getest ben omdat ik een paar keer onnodig in paniek ben geraakt?

Ik pieker er nogal over namelijk……….

• Frans

Ik heb nog een toevoeging: ik las dat veel wisselende sexuele contacten een risicofactor is (logisch). Er zijn in het verleden veel veilige contacten met prostituees geweest maar doordat ik paniekerig was heb ik me een aantal malen laten testen.

kan de maatschappij mij hierop dus weigeren?

sorry dat ik zoveel vraag maar het houd me bezig……

• Edwin

Een arts heeft beroepsgeheim en kan/mag en zal dus nooit aan een verzekeringsmaatschappij dergeleijke informatie verstrekken. De enige manier om een arts te dwingen is met een gerechtelijk bevel en die wordt nooit voor zo iets uitgevaardigt.

De maatschappij zal dat dus nooit te weten komen en de informatie kan dus alleen van jou komen, welk je eerlijk moet beantwoorden.

Overigens zie ik het probleem niet zo. Je behoort niet tot een risicogroep en je bent altijd negatief getest. Ik zie geen reden voor het afsluiten van een verzekering. Neem een goede verzekeringsagent in de arm.

Suc6

• Frans

Bedankt voor je antwoorden.

• Frans

kleine toevoeging: “niet het juiste verhaal verteld” moet zijn “niet altijd het juiste verhaal verteld”.

ik ben er inmiddels achter gekomen dat iedere maatschappij tegenwoordig (vanaf 1 april 2004) dezelfde formulieren moet gebruiken en dat men wel minder maar niet meer vragen mag stellen. Dit ter informatie.