vraag wond

• charlotte

hallo, edwin./ john,

ik heb een paar vragen en ik hoop dat jullie die willen beantwoorden want ik ben erg bang.

Ik heb een dochtertjevan 2 en die heeft een snee van 2 cm in haar voet.

dus heeft iemand ( waarvan haar man vreemd gaat dus misschien risico) een wondje aan haar voet, waar hooguit 1of 2 druppels uit zijn gekomen haar voet tegen die van mijn dochter gehouden en nu weet ik niet of er bloed in haar wond gekomen.

De wond is best een beetje diep.

Ik zag de wond pas vandaag en het bloed nietofzo gewoon een snee onder haar voet.

wilt u mij aub laten weten of er risico is?????

ben echt erg bang.

vriendelijke groet natascha

• John.

Hoi charlotte.

Anders dan bij een diepe schaafwond (groter wondoppervlak) is het bij een snij wond nog moeilijker hiv-infectie op te lopen. O.a. de bloeddruk is een krachtige barriëre tegen indringende hiv-virussen. BOVENDIEN zouden voldoende (duizenden) vitale hiv-virussen moeten binnendringen om hiv-infectie mogelijk te maken.

In het scenario dat jij beschrijft is dat beslist niet reeel.

Geen zorgen dus.

Groeten John.

• charlotte

hoi john,

ontzettent bedankt voor je reactie.

ik vind het echt heel heel erg top dat u zoveel mensen helpt.

Ik heb echt bewondering daarvoor.

ik heb alleen nog 1 vraag en ik hoop dat u die ook wilt beantwoorden.

u schrijftover duizenden vitale hiv-virussen.

Kan dit zitten in een paar druppels bloed of is daar meer voor nodig

alvast hel erg bedankt.

Ik neem aan dat het onderhouden van zo'n pagina voor u soms ook bestmoeilijk kan zijn.

groetjes charlotte.

• John.

Hoi charlotte.

Dat kan zitten in een paar druppels bloed, maar al zouden een paar druppels bloed in contact komen met een open wondje, dat zal hooguit een minuscule fractie daarvan in de bloedbaan of lymfestelsel terecht kunnen komen.

Alleen stevig wrijvingscontact met hiv-geinfecteerd bloed, sperma met een open wond (schaafwond) levert een klein maar reeel risico op voor hiv-transmissie leidend tot hiv-infectie.

Groeten John.