HIV besmet, afweer in het begin anders? Voor John!

• J

Hallo John,

Ik heb een tijd terug ook al een keer gepost op dit forum toen zei ik dat ik bloed had gevonden op mijn boterham.. toen was ik erg in de flip.. omdat ik nachtzweten had en opgezwollen klieren in mijn lies en diaree.. de klieren in mijn lies kan ik nu nog steeds voelen (iets wat ik eerst niet kon)..

Nu las ik net op het forum omdat ik ergens naar op zoek was dat het afweersysteem heftiger kan reageren als je net besmet bent met HIV.. Mijn symptonen (als je het zo kan noemen) vonden plaats rond 16-04-2006.. nu ben ik zeer recent gestoken door een mug en normaal krijg ik dan een klein wondje.. maar deze keer was de wond echt extreem groot en donker en vreemd.. hetzelfde geld ook voor een wondje wat ik had door mijn riem (die stak in mijn buik) hier had ik ook een niet op de huid liggend wondje wat ik nog nooit eerder heb gehad.. daarnaast heb ik ook nu al twee keer blaasjes tussen mijn lippen en neus gehad.. iets wat ik ook niet vaak gedurende de zomer heb.. zou dit nog kunnen komen omdat het afweersysteem de HIV nog niet heeft verwerkt? En nogmaals de wondjes heb ik nooit eerder op die manier gehad… heel vreemd.. en die blaasjes ook nog niet.. op deze manier..

Ik hoop dat je me antwoord kan geven want ik vrees het ergste..

Groet J

• J

Of Voor Edwin

• Edwin

Dag,

als je bloed op je boterham vindt is het bijna onmogelijk om hierdoor besmet te raken omdat:

- Het bloed van iemand anders moet zijn. Het Hiv virus kan niet langer dan 1 a 2 minuten buiten het menselijk lichaam leven, daarna is er geen besmettingsgevaar meer. Ik kan me niet voorstellen dat dat bloed binnen die termijn op jouw boterhan is gekomen.

- Laten we even uitgaan dat het bloed wel binnen die termijn uit een wond van iemand anders kwam en in jouw lichaam kwam. Dan moet je dat bloed op die boterham in een open wond van jezelf gewreven hebben. Het speeksel in de mond vernietigt namelijk het Hiv virus.

- het bloed moet meer zijn dan zomaar een druppel. Wil er een redelijk gevaar op besmetting zijn, dan kan dat pas bij een redelijke hoeveelheid bloed.

Er is dus geen reden tot paniek. Maar als deze woorden je niet gerust kunnen stellen, laat je testen. Je loopt nu al enkele maanden rond met deze angst. 1 test kan deze angst teniet doen.

De reden van je heftige reactie zijn denk ik tweeledig, angst en het warme weer. Angst kan heel veel doen met het emotionele en ook fysieke lichaam. En een wondje reageert veel heftiger als het warm en vochtig weer is.

Sterkte..

• John.

Hoi J.

Ik heb nix toe te voegen over de uitleg van Edwin over risico (of juister gezegd: Geen risico.)

Over afweer bij hiv-infectie het volgende.

LET OP: Deze kwestie heeft DUS geen betrekking op jou, je hebt immers GEEN reeel risico gelopen.

Tijdens de primaire fase van hiv-infectie worden bepaalde delen van het afweersysteem geactiveerd. Het afweersysteem is immers gealarmeerd door de aanwezigheid van hiv en gaat een “oorlogsindustie” op poten zetten tegen hiv (o.a. aanmaak antilichamen door B cellen.) Bepaalde waardes van afweercellen (bijvoorbeeld chemotactische CD8 detectorcellen) gaan omhoog, andere typen lymfocyten (CD4) dalen aanvankelijk en stijgen wel weer (setpoint) maar niet meer tot aan de oorspronkelijke waardes.

Het immuunsysteem is een zeer complex geheel en bestaat uit verschillende “takken” (subsystemen.) Cellulaire afweer, humorale afweer, cutane afweer, etc., etc. etc.

De onderlinge samenhang van de enorme complexiteit is nog niet geheel begrepen.

Grofweg gezegd kun je een hiv-infectie zien als een invloed die het immuunsysteem als “motor” tegen binnendringende microben kleiner maakt.

Een kleinere motor zal veel meer toeren maken (harder moeten werken) om toch hetzelfde resultaat te leveren (lichaam gezond te houden) als een grotere motor.

Dat geldt in het bijzonder in vroege stadium van hiv-infectie.

Maar de kleinere motor wordt kleiner en kleiner en kan (over de jaren heen) steeds minder slagvaardig zijn taken uitvoeren. M.a.w. microben kunnen de macht grijpen en infecties veroorzaken die het immuunsysteem vroeger de baas kon, maar op een gegeven moment niet meer. (Symptomatische stadium hiv-infectie leidend tot aids.)

In het algemeen: Het immuunsysteem is in het begin van de hiv-infectie dus geactiveerd, later gedecompenseerd (onderdrukt.)

Bepaalde onderdelen van het afweersysteem kunnen juist harder gaan werken en meer gectiveerd worden of blijven.

Zo zien we bij sommige hiv-geinfecteerde mensen een toename van allergieën (welke een andere tak van het afweersysteem betreft dan die welke rechtstreekts door hiv wordt aangedaan.)

Vele andere oorzaken (incluis stress/ spanning/ depressie/ angst) kunnen tijdelijke stoornissen opleveren in de afweer en verschijnselen oproepen gelijk bij hiv-infectie.

Het is dus NOOIT mogelijk om op grond van klachten/ verschijnselen een hiv-infectie te diagnostiseren.

Groeten John.