bloed/anus

• natascha

Hallo john,

ik heb een vraagje en ik weet dat het ver gezocht is en eigenlijk spijt het me ook dat ik u er mee lastig val maar ik kan het niet uit mijn hoofd zetten.

Toen ik net bevallen was heeft de kraamverzorgster anaal mijn temperatuur opgenomen.

nu ben ik bang dat zij misschien een wondje aan haar vinger had en dat er met de thermometer bloed mee is gekomen bij mij naar binnen.

Ze heeft me in mijn anus wel echt pijnlijk geprikt.

nu is mijn vraag loop ik nu risico???

nogmaals spijt het me wel dat ik u er mee lastig val.

vriendelijke groetjes natascha.

• Edwin

Als je temperatuur opgemeten wordt, dan gaat de verpleegster toch niet met de vinger naar binnen, alleen de thermometer gaat er een stukje in.

Daarnaast is het protocol is ziekenhuizen om met steriele handschoenen te werken en met steriel materiaal zoals de thermometer. Een kraamverzorgster moet zich ook hieraan houden.

Stel dat er zonder steriel materiaal is gewerkt en stel dat er besmet bloed aan de thermometer zat, dan nog is er geen gevaar op Hiv. Hiv kan namelijk maar 1 a 2 minuten buiten het menselijk lichaam in leven blijven.

De enige mogelijkheid is dat de kraamverzorgster zelf besmet is met Hiv en met een behoorlijk bebloede vinger in jouw anus is geweest dieper dan 2 centimeter.

Dat lijkt mij allemaal zeer onwaarschijnlijk.

Sterkte..

• natascha

dank u wel