wondje in afrika

• bram

Hoi,

Ik ben een week terug van een vakantie in gambia en maak me een beetje zorgen.

Bij het bezoeken van een dorpje in het binnenland was ik een zak balonnen aan het uitdelen aan kinderen en ik werd in het gegraai van deze kids gekrapt op mn wijsvinger. Er ontstond een klein (schaaf)wondje. Het kan zijn dat in dit gedrang een kind met ook een wondje mijn wondje geraakt heeft en er dus bloedcontact is geweest. Om eerlijk te zijn heb ik geen (andere) bloeddruppels of wondje gezien en had ik mijn wondje snel door. Nu hoorde ik vandaag toevallig op CNN dat er zeker 20 mln kinderen in afrika een HIV infectie hebben. Heb ik dus een risico gelopen op een HIV infectie?

Ik hoor graag je reactie!

Groet Bram

• Edwin

Dag Bram,

geen zorgen. De wond zou behoorlijk diep moeten zijn, weinig moeten bloeden en er zou een redelijke hoeveel Hiv besmet bloed in jouw wond moeten komen om besmettingsgevaar te krijgen. Zééér onwaarschijnlijk.

Groet,

• bram

Hoi edwin,

Bedankt voor je reactie! N.a.v je antwoord heb ik nog een vraagje. Het blijft me (jammergenoeg) bezig houden. Hoe groot en diep moet een wond zijn wil het open staan voor een HIV infectie? (en hoezo moet het niet bloeden?) Mijn opengekrapte wondje was max 3 milimeter doorsnee en alleen het vel was ervanaf (dus niet diep).

MVG bram

• Edwin

Als een wond bloed dan is er een uitgaande stroom. Wil je besmet raken met Hiv, dan moet er dus eerst iets in de wond komen, namelijk besmet bloed. Dat is veel lastiger als er een bloedende wond is die zichzelf schoon spoelt.

1. Hoe dieper de wond, en

2. hoe minder hij bloed

3. hoe meer besmet bloed van een ander erin komt

hoe groter de kans op Hiv besmetting.

• bram

Edwin, bedankt voor je antwoorden!

Ik blijf maar theorieen ontwikkelen in mijn hoofd dat ik met dit “voorval” toch een reeel risico op hiv heb gelopen. Dit heb ik wel vaker, dit (hiv theorieen ontwikkelen) heb ik bijvoorbeeld ook eens gedaan nav een (onschuldige) tongzoen.

Zo bloedde in dit geval mijn opengekrapte wondje vrijwel niet (waarschijnlijk omdat het wondje zo klein en ondiep was) en dan staat er in jou antwoord als de wond niet bloed is de kans groter op een hiv infectie…. Dan ga ik weer van het slechtste uit! en theorieen ontwikkelen…

Een test kan uitkomst bieden, maar ik vind eigenlijk dat ik alleen moet testen bij een reeel risico… anders kan je bezig blijven!

Tja, ik ga maar uit van je eerste antwoord op 10-08 en maak me geen zorgen (proberen…)!

gegroet, bram!