plassen

• harald

Dag John,

Ik weet dat je door gepijpt te worden geen hiv krijgt. Ik maak me echter een beetje zorgen, omdat ik na gepijt te zijn een branderig gevoel had bij het plassen. Ik vermoed dat dat komt door ruig gepijpt zijn.Aan het begin van de plasbuis prikt het nog steeds een dag na de daad bij het plassen, dus een wondje daar vermoed ik. Het kan geen soa zijn want die komen niet zo snel. Kan er sprake zijn van hiv -besmetting met zo'n wondje aan het begin van de plasbuisdat ontstaan is tijdens het gepijpt worden want het slijmvvlies is beschadigd.

Groeten

Harald

• John.

Hoi harald.

Inderdaad, het gevoel van irritatie zal geen soa zijn (of een soa die je al langer hebt, maar dat is slechts theoretisch gesteld.)

Ik denk stelling met jou, dat het een kleine irritatie is die (bijvoorbeeld) door sex kan zijn ontstaan. Het is “out of radarscreen” (niet reeel) om dat te verbinden met een risico voor hiv-infectie bij gepijpt worden.

Je hebt geen reden tot zorg. Wel even naar de doc. als klachten na een week nog aanwezig zijn of eerder verergeren.

Drink echter genoeg (veel) water (en vermijdt specerijen) dat maakt urine meer waterig waardoor minder irritatie en snellere genezing. Als je net bent klaargekomen, probeer dan ook te plassen. Een restantje sperma in de pisbuis kan een aanwezige irritatie langer in stand houden.

Groeten, John.

• harald

Dag John,

Ik heb deze vraag gesteld, omdat mijn vriendin die ik enige tijd ken bekend heeft op vakantie onbeschermde sex heeft gehad. Het enige wat we gehad hebben toen ze terug was, was dat ze mij gepijpt heeft. Stel nu dat ze een soa heeft opgelopen(ze laat zich testen), kan ik die ook hebben opgelopen? Welke soa kunnen die zijn?Kan het branderige gevoel dat na de orale sex aanwezig was, daar iets mee te maken hebben?Stel dat ze een hiv-besmetting heeft opgelopen, kan ik door het (ruige)orale contact besmet zijn geraakt?De irritatie kan ook een wondje zijn geweest, wat dan weer een opening is voor het binnendringen van het virus. Of zie ik het allemaal te veronrustend? Is een test doen een must?

Groeten

Harald

• harald

Sorry John. ik vergat nog te vragen of het risico op hiv-besmetting via orale sex groter wordt voor degene die gepijpt wordt als degene die pijpt een andere soa heeft naast hiv. of maakt het helemaal niets uit?harald schreef:

>

> Dag John,

> Ik heb deze vraag gesteld, omdat mijn vriendin die ik enige

> tijd ken bekend heeft op vakantie onbeschermde sex heeft

> gehad. Het enige wat we gehad hebben toen ze terug was, was

> dat ze mij gepijpt heeft. Stel nu dat ze een soa heeft

> opgelopen(ze laat zich testen), kan ik die ook hebben

> opgelopen? Welke soa kunnen die zijn?Kan het branderige

> gevoel dat na de orale sex aanwezig was, daar iets mee te

> maken hebben?Stel dat ze een hiv-besmetting heeft opgelopen,

> kan ik door het (ruige)orale contact besmet zijn geraakt?De

> irritatie kan ook een wondje zijn geweest, wat dan weer een

> opening is voor het binnendringen van het virus. Of zie ik

> het allemaal te veronrustend? Is een test doen een must?

> Groeten

>

> Harald

• John.

Hoi harald.

1.) Bij gepijpt worden (evenals zelf pijpen) is er risico voor bepaalde soa.

2.) Bij gepijpt worden is er geen reeel risico voor hiv-infectie (behoudens zeer specifieke/ uitzonderlijke omstandigheden.)

Toelichting:

1.) Soa´s die kans maken tot transmissie bij gepijpt WORDEN zijn vnl. gonorroe en dan met name als er diep wordt gepijpt (slijmvliescontact) tot achter in de keel waar bij orale gon. infectie zich de infectiehaard bevindt (en dus ook de microbe.)

Zonder diep gepijpt te worden is risico minder maar niet afwezig (via speekel kan de microbe ook elders in de mond voorkomen.)

Andere soa zoals sommige stammen van herpesvirussen maken ook kans om via gepijpt worden overgedragen te worden. Risico is er ook voor syfilis in ulcuratief stadium (contact met zweertje) en HBV (hepatitis B) bij bloedcontact/ en HPV (wrattenvirus.)

Andere soa, zoals chlamydia, komen in de keel bijna niet voor.

Het is in het algemeen moeilijker om via onbeschermde orale sex een soa op te lopen dan via onbeschermde genitale sex, MAAR mogelijk(!)

2.) Gepijpt worden is NIET geassocieerd met risico voor hiv, hoewel er enkele zeldzame gevallen bekend zijn waarbij gepijpt worden mogelijk (niet duidelijk bewezen) wel voor infectie heeft gezorgd, MAAR daarbij was er duidelijk bloed contact (hard en diep pijpen waarbij plotselinge bloeding in de mond of contact met ontstekingsexcudaat van een soa in de keel waarbij ook een soa in de pisbuis van de pik aanwezig was.)

Dus zowel de pijper als de gene die gepijpt werd hadden een soa en er was INTENS contact met geinfecteerd/ ontstoken slijmvlies (keelneuken.) Verder zou men - in een groepssex scenario - gepijpt worden als een risicootje voor hiv kunnen zien indien de pijper de mond “vol” heeft van sperma van een ander en daarmee prompt weer een ander weer gaat pijpen.

Groeten John.