acute hiv na pepkuur

• jason

Na een ongeluk met een gescheurd condoom ben ik op 3 juni (14 uur na incident)

gestart met een PEP-kuur voor 4 weken.

Dit ging allemaal goed.

10 weken na het ongeluk kreeg ik een aantal klachten die kunnen duiden op een acute hiv infectie: spierpijn in benen, gewrichtsklachtjes knieen, hoofdpijn, aften, droge hoest. Behalve de droge hoest duurden de andere klachten slechts 2 dagen.

Verder geen koorts of opgezwollen lymfklieren.

Na dat weekend heb ik een elisa test gedaan en die was negatief.

Vragen:

Kan dit een acute hiv infectie zijn?

Kan dit zo lang na de Pep kuur?

Onderdrukt de Pep hiv zolang? (10 weken)

Bedankt voor het antwoord,

Jason

• John.

Hoi jason.

antwoorden.

- Extreem onwaarschijnlijk dat het verschijnselen zouden zijn van een acuut retroviraal (hiv) syndroom.

- Extreem onwaarschijnlijk.—> Daarvoor komen de klachten duidelijk te laat, en het patroon (afwezigheid koorts, en meeste klachten slechts 2 dagen) past ook niet in het patroon waarop ars zich doorgaans voordoet.

- De bedoeling van PEP is dat het hiv uitschakelt in aller begin stadium van binnentreden in lichaam (binnen 48, uiterlijk binnen 72 uur na invasie) voordat hiv de lymfeknopen bereikt, waar het en-massa zijn favoriete targetcellen kan vinden en zich explosief kan gaan vermenigvuldigen bij afwezigheid van antilichamen.

PEP is geen gegarandeerde remedie voor het doen stoppen van beginnende hiv-infectie. Maar als “sluimerend” hiv toch zich later gaat vermenigvuldigen en het immuunsysteem ge-activeert wordt met het aanmaken van antilichamen (zelden latere start dan 6 weken) dan nog treffen je klachten NIET het beeld zoals dat zeer vaak wordt gezien bij ars.

Hoewel je hiv-test (net) niet de rockharde window van 12 weken wachten na dato risico heeft gehaald, is je neg. elisa zeer, zeer hoopvol.

Overweeg of je de maximale zekerheid wilt en doe over een maandje nog een test. Zeer vette kans dat er inderdaad (wat hiv betreft) nix aan het handje zal zijn.

Groeten John.

• jason

Dankjewel John voor je snelle en hoopgevende reactie.

Ik ga nu maar proberen het los te laten en over een tijdje nog een keer een test doen.

Groetjes,

Jason