klachten

• Nin

Dag mensen,

Ik heb een vraagje! Ik heb ongeveer 8 weken geleden eenmalig onveilig seks gehad met mijn vriend. Sindsdien heb ik steeds het gevoel dat irritaties zijn ontstaan. Ik heb niet echt pijn, of branderige gevoel, maar het voelt anders dan normaal. Ik weet niet of het komt doordat ik constant in mijn hoofd mee bezig ben, of is er echt iets aan de hand. Ik heb ook last gehad van een zweer rond mijn geslachtsdelen die vrijsnel (na 2 dagen)over was. Verder heb ik af en toe pijn in mijn onderbuik. Mijn vriend beweert geen soa of HIV te hebben. Ik heb toch een afspraak gemaakt om me te laten testen op soa. Maar zoals ik heb begrepen, kan ik me nog niet laten testen op HIV? Zouden mijn klachten iets met HIV te maken kunnen hebben? En is het hier zeker sprake van een soa of kunnen mijn klachten ook met iets anders te maken hebben? En hoe groot is de kans dat je HIV oploopt bij eenmalig onveilig seks?

Alvast bedankt!

• Nin

en nog iets!!! ik heb momenteel ook pijn in mijn borsten en oksels!!! zegt dat iets? en hoe zit het als geen sperma in de vagina komt? dus dat men buiten het lichaam klaat komt? verkleint dat de klans op de HIV besmetting of maakt dat niet uit?

• Edwin

Ejaculatie buiten het lichaam verkleint wel de kans op overdracht van Hiv en Soa, maar neemt deze niet weg.

De symptomen die je beschrijft kunnen van allerlei aard zijn. Een Soa besmetting is bij vrouwen moeilijk te herkennen, bij mannen in veel gevallen makkelijker.

Heel sec genomen is bij gemeenschap zonder condoom kans op overdracht van zowel Hiv als Soa omdat er contact is tussen slijmen welk opgenomen kan worden binnen de vagina.

Wil je echt volledige zekerheid dan kan je je na 12 weken laten testen, dat duurt dus nog 4 weken. In de tussentijd kan je nogmaals een goed gesprek hebben met je vriend.

• Nin

Beste Edwin,

Bedankt voor je reactie. Ik vraag me nog af of de symptomen die kunnen ontstaan bij recente hiv-infectie in meervoudige vorm voor komen? Ik heb bijvoorbeeld nu sinds een dagen (ongeveer 8 weken na onveilig seksueel contact) ineens een soort spierpijn bij mij knieën, terwijl ik verder niks bijzonder heb gedaan. Zou dat alleen een symptoom kunnen zijn voor HIV infectie of moet ik ook ergens anders last van hebben?

• Edwin

Dag Nin,

het is heel gevaarlijk om een diagnose te gaan stellen. dat kan alleen met een Hiv test en ik wil dan ook geen uitspraak hierover doen.

Er is enig risico, dat staat vast.

• Nin

Beste Edwin,

Je reactie roept heel veel negatieve gedachten bij me op. Ik ben zo bang. Ik ga nu vanuit dat ik HIV heb opgelopen, terwijl het misschien niet zo hoef te zijn. Ik weet dat je geen gevaarlijke uitspraken wil doen, maar ik wil je om je mening vragen. Ik heb eenmalig onveilig seksueel contact gehad met iemand waarvan ik niet weet of hij besmet is of niet. Er heeft verder geen zaadlozing in het lichaam plaatsgevonden. Ik ben nu acht weken verder en heb sinds gister een soort spierpijn, terwijl ik niks bijzonder heb gedaan (Ik ben wel net terug van vakantie en heb 6 uur in de vliegtuig gezeten). Ik weet dat het sprake is van enig risico en dat alleen een test kan bewijzen of er sprake is van besmetting of niet, maar hoe groot is die risico volgens jou? Zou je a.u.b. deze vraag willen beantwoorden. Ik word er helemaal gek van…

• John.

Hoi Nin.

26/8 schrijft Edwin: De symptomen die je beschrijft kunnen van allerlei aard zijn.

En zo is het ook wat betreft de hamvraag hiv of geen hiv: Aan symptomen kan NIEMAND, ook een arts niet, op voorhand aflezen of er wel of geen sprake is van hiv-infectie(!)

EVENZO geldt dit als er geen (merkbare) symptomen zijn en wel sprake is geweest van onbeschermde sex. Dan nog kan er wel of geen sprake zijn van hiv-infectie. Symptomen van een acute hiv-infectie kennen, in al hun gevarieerdheid, wel een “rode draad.”

Zie: http://www.loket.net/aidsvragen/detail.asp?iFaq=254&iType=22

Belangrijk op de eerste plaats(!) is te begrijpen dat:

1.) De symtomen die vaker worden gezien bij een primaire hiv-infectie OOK (en juist veelal) een andere oorzaak kunnen hebben dan hiv-infectie.

2.) Een hiv-infectie dus ook zonder (opmerkelijke) symptomen in het begin kan verlopen.

Blijft over dat onbeschermde (vaginale- of anale) penetratie met iemand met onbekende serostatus een risicootje is voor hiv-infectie (en een groter risico voor veel andere soa.)

Statistisch gezien is de kans voor hiv-infectie bij eenmalig onbeschermde sex met iemand met onbekende serostatus, zeer zeer klein (maar dus niet afwezig.)

Je kunt het ook anders zeggen:De kans dat er wat hiv betreft nix aan het handje zal zijn is MEGA groot, maar op voorhand NIET zeker.

Wil je rockharde zekerheid, the only way to go is… hiv-test 12 weken na dato laatste risico.

Groeten John.

• Edwin

Dag Nin,

ik wil je niet bang maken. Maar ik wil ook niet onwaarheden vertellen. De kans dat je Hiv hebt opgelopen is extreem klein. Extreem klein, maar wel aanwezig. En Hiv is niet iets om onvoorzichtig mee te zijn. Ik ken jou en je sexleven niet, maar vrij in ieder geval veilig totdat je zekerheid hebt. En alleen zekerheid kan je gemoedstoestand tot rust brengen.

• Nin

Beste Edwin en John,

Ik wil jullie allebei bedanken voor jullie reactie. Ik voel me nu een stuk beter en ik probeer nog paar weken vol te houden! Edwin, Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. De meeste mensen die hier vragen stellen, willen alleen te horen krijgen dat ze geen risico hebben gelopen en dat het allemaal goed komt, wat helaas niet altijd van toepassing is maar wel gezegd moet worden. Wat jullie doen is moeilijk maar zeer waardevol. Ik hoop dat ik jullie straks kan vertellen dat het allemaal goed is afgelopen. Nogmaals bedankt! Gr,Nin