angst

• linda

Beste john,

Ik heb een erg angstig scenario in mijn hoofd over iets wat er vandaag gebeurt is, ik hoop dat u mij wilt helpen, en mij wat duidelijkheid geven.

Het gaat om het volgende:

Ik ben vandaag met mijn zoontje naar de dierentuin en daar heeft hij (uiteraard) in het zand gespeeld en hij heeft er ook in gelegen ook gewoon langs de looppaden

Toen ik hem 5 minuten later optilde voelde ik een prik (aan de bovenkant van mijn hand onder mijn duim).

Ik heb er verder niet bij stil gestaan, maar later kreeg ik een erg angstig scenario in mijn hoofd namelijk:Wat nou als hij per ongeluk een vuile naald in zijn jas geprikt heeft gekregen en ik me daaraan heb geprikt en mijn manneke misschien ook?

Kunt u misschien meer duidelijkheid geven over hoe het zit als je je prikt.

Bijvoorbeeld , het heeft niet echt gebloed (misschien een speldenknopje)maakt dat uit?is het na 10 minuten nog wel overdraagbaar??etc.

En natuurlijk kan u hier geen antwoord opgeven maar toch wil ik het graag vragen:

Denkt u dat dit reeel gebeurt kan zijn??mijn man denkt dat ik niet spoor maar ik ben echt heel bang en kan het niet uit mijn hoofd zetten.

liefs, linda.

• John.

Hoi linda.

Ten eerste weet je niet wat jou heeft geprikt. In een buurt met veel drugsverslaafden zouden allicht gebruikte naalden kunnen rondzwerven, maar in een dierentuin lijkt me dat erg onwaarschijnlijk. Wat jou heeft geprikt hoeft je zoontje niet te hebben geprikt en dat het dus een gebruikte drugsspuit zou zijn is toch ook flink onwaarschijnlijk. Voor risico voor hiv-infectie dienen er dan ook bloedsporen van een hiv-geinfecteerd iemand te zijn achtergebleven in de naald en DAN PAS zou risico voor hiv-infectie bij prikincident gemiddeld een kans van 1 op 300 zijn.

Legio factoren bepalen of het risico groter kan zijn of nog veel kleiner, zoals… hoeveel hiv is in de bloedbaan binnengekomen, of is het onder de huid (subcultaan) terecht gekomen. Hoelang geleden is de spuit gebruikt, hoe is de genetische set-up en immuunrespons tegen hiv (de ene mens is meer, de ander veel minder vatbaar voor hiv-infectie) etc. etc.

Ik zou niet zeggen dat je niet spoort, maar voordat je angstige fantasie waarheid zou zijn, moet er aan een lange keten voorwaarden zijn voldaan, zaken die allemaal net niet onmogelijk zijn, maar ook helemaal niet voor de handliggend zijn.

Relativering is op z´n plaats.

De kans dat er met je zoontje wat hiv-infectie betreft, nix aan het handje is, is niet groot maar ASTRONOMISCH groot.

Groeten John.