diep pijpen?

• roy

hallo john, je zegt dat pijpen enkel risico oplevert indien“Sperma(lozing) in de mond en/of duidelijk letsel/ flinke ontsteking in mond/ keel en/of diep en hard pijpen (keelneuken) en/of met tanden/ beugels/ piercing bij zeer ruig pijpen de pik tot bloedens toe beschadigen waarbij duidelijk bloed in de mond.”

even een vraagje over dat ‘keelneuken’. een tijdje terug heb ik een jongen gepijpt (geen sperma of voorvocht in de mond, dus veilig, dacht ik) maar heb zijn pik op een gegeven moment wel voor een cm of 8 in m'n mond gehad. dit was maar heel even (eenmalig, daarna deed ik het minder ‘diep’) en zeker ook niet hard zoals je zegt, maar toch vraag ik me af of dit al ‘keelneuken’ is (sorry, ben daar verder ook niet in thuis) en in hoeverre dit wat ik gedaan heb risico voor hiv heeft..

of bedoel je met keelneuken nog echt een stuk dieper?? ik hoop dat je me helpen kan, maak me er wel zorgen over

• John.

Hoi roy.

Eerst stukje theorie:

Slijmvliesgebied achter in de keel is veel dunner dan elders in de mond. Daardoor ook makkelijker kwetsbaar. In geval van een keelontsteking (hoeft niet per se merkbaar te zijn, bijvoorbeeld bij een soa als gonnorroe infectie in de keel) is het slijmvlies al beschadigd genoeg om hiv-virussen door te laten naar bloedbaan of lymfestelsel. Bovendien zijn in geval van keelontsteking verhoogde aantallen afweercellen present waarvan sommige typen targets zijn voor hiv. Bovendien bevinden zich achter in de keel ook de amandelen. Deze bevatten langerhanscellen. Bepaalde strains van hiv zijn meer gevoelig om door deze cellen gegijzeld te worden en vervoerd te worden naar het lymfestelsel waar de rollen kunnen worden omgedraaid en juist hiv tot de aanval kan overgaan.

Bij “deep throat pijpen” (keelneuken) kan rechtstreeks en herhaaldelijk contact ontstaan met (mogelijk gekwetst/ ontstoken) slijmvlies en virulent voorvocht waarbij tussenkomst en vermenging van speeksel (door rechtstreeks contact) veel minder is. Daarom is diep en hard pijpen een risicootje voor hiv-infectie.

Het aantal hiv-infectie´s ontstaan door diep en hard pijpen tot achter in de keel is vermoedelijk zeer, zeer laag. En altijd lijken factoren mee te spelen als aanwezige ontsteking of door lang en diep pijpen irritatie van het keelslijmvlies en vermoedelijk ook hoge viral load van het voorvocht door primaire hiv-infectie en/of aanwezigheid van soa in de urethra.

In de omstandigehden die jij weergeeft (pik slechts kortstondig diep in de keel gehad) is risico voor hiv-infectie “out of radarscreen.” Er is dus MEER voor nodig (hard en frequent een pik in de keel laten stoten) om minimaal te kunnen spreken over een klein maar reeel risico.

Geen zorgen dus voor jou. Risico voor hiv-infectie is niet reeel bij de omstandigehden die jij weergeeft.

Stay well.

Groeten John.

• roy

dank je, voel me al iets rustiger, al blijf ik erg bang. gisteravond erg liggen piekeren, vanochtend werd ik (15 dagen na de sex) wakker met spierpijn en koorts. natuurlijk goed mogelijk dat dit door de grote spanning komt, maar toch maakt het me weer extra bang.

een vraagje: 7 dagen na de sex had ik wat last van spieren en gewrichten, 8 dagen na de sex voelde ik wat opgezette lymfeklieren (in m'n hals, weet niet of ze bij de rest ook opgezet zijn, voel ze wel, maar niet heel erg overdreven ofzo), 15 dagen na de sex (vandaag dus) spierpijn (spieren lijken helemaal vast te zitten en zwaar te zijn) , keelpijn (nu alweer iets minder, had deafgelopen dagen ook al een klein beetje last) en wat koorts. Is het mogelijk dat deze drie opeenvolgende dingen samen symptomen kunnen zijn van ars of is daarvoor de tussenliggende periode te groot (die 7 dagen tussen lymfeklieren en koorts/spierpijn).

tweede vraag: wat wordt bedoeld met de lymfeklieren onder de oksel? zijn dit de klieren in de borst, dus zeg maar boven de tepel, of echt in de okselholte? in de okselholte voel ik eigenlijk niets, bij m'n borst voel ik wel wat, maar dat kan ook zo horen.

laatste vraag: hoe lang moet koorts bijvoorbeeld duren om te kunnen spreken van ars? je spreekt over enkele dagen tot weken, maar kan dit ook 2 dagen betekenen?

bedankt alvast, je verricht erg goed werk hier (de spanning maakt het voor de meeste mensen merk ik - zo vaak onnodig - een hel om te wachten op het moment van de uitslag, je wordter helemaal gek van, goed werk dat je mensen vaak een wat reëler en relaxeder beeld kan geven!)

• John.

Hoi roy.

Als je geen reeel risico hebt gelopen voor hiv-infectie is het ook niet reeel om je klachten te koppelen aan mogelijke hiv-infectie. Daarmee draai je jezelf vast in een fuik.

De angst roept de klachten op, maar ook het stressmechanisme in je lichaam door je onrustige geest kan je afweer een dip geven en je meer vatbaar maken voor grieperigheid, verkoudheden en meer en meer en meer. Zie hier een vicieuze cirkel.

DAT de gebeurtnis die je eerder hebt vertelt NIET zal leiden tot hiv-infectie heb ik je al uit de doeken gedaan.

Je klachten bovendien, zijn te vroeg begonnen voor ars. Opgezette lymfeknopen bij ars kennen een gegeneraliseerd patroon, niet lokaal. Je spierpijn komt door verhoogde spiegel lactaat omdat je spieren onbewust in een hogere spanning (tonus) komen door de stress en (mede door het toegenomen stresshormoon cortisol) in een katabole toestand (omgekeerd van anabool, spieropbouwend) verkeren. Je keelpijn kan evenzo getriggerd zijn door stress.

Natuurlijk kun je best een microbe hebben opgelopen - zelfs door het pijpen - maar geen hiv! For sure!

Als jij het heft in eigen hand kunt nemen en je jaagt dat “hiv-gespook” weg, dan ga je je beter voelen en je klachten zullen afnemen en verdwijnen.

Als dat na een week niet zo is, even naar de arts voor je keel. Nogmaals: NIET vanwege mogelijkheid hiv.

Feel better.

Groeten John.

• roy

dank je! koorts leek idd van de stress te komen, werd gisteravond rustiger en temperatuur daalde gelijk met meer dan 1 graad, koorts is nu ook helemaal weg, spierpijn ook grotendeels. lijk wel een keelontstekinkje te hebben, samen met wat dikkere lymfeklieren onder m'n kaak misschien reden om een soa te vermoeden…

oh ja: heb vannacht wel behoorlijk liggen zeten, kan dat de hitte van de koorts zijn die uit je lichaam komt? dekbed was behoorlijk nat namelijk terwijl de koorts zo goed als weg leek..

• roy

ik ben trouwens toch nog wel benieuwd naar je antwoord op de lymfeklieren in de oksel.. bevinden deze al dan niet opgezette klieren zich in de okselholte of zijn dit de klieren in de borst, dus zeg maar boven de tepel, aan de zijkant van de borst?