menstruatieongeluk

• Doompje

Hallo,

ben sinds 5 jaar positief en mijn vriend en ik gebruiken altijd condooms maar laatst was en na de laatste dag van mijn menstruatie bij het te snel afdoen van het condoom wat oud menstruatiebloed op zijn eikel gekomen. We hebben dit meteen goed afgewassen. Aangezien we op vakantie waren in azie was er geen mogelijkheid voor PEP. Nu zijn we terug en ben ik toch wel erg bezorcht aan het worden. Kan iemand zeggen wat zijn risico is op infectie (mijn viral load is minder dan 1000).

Alvast erg bedankt

• John.

Hoi Doompje.

Een aantal omstandigheden zijn zeer sterk in jullie voordeel, nl. jouw lage viral load, condoomgebruik, iets bloedcontact BUITEN het lichaam, spoedig afgewassen.

Risico voor hiv-infectie is hierdoor zeer sterk gedrukt. Je “moet” blijven spreken van een theoretisch risico zo wie zo, vanwege het feit van hiv-geinfecteerd bloed in contact met slijmvliesgebied/ dunne huid eikel, maar een werkelijk risico is toch zeer minimaal/ twijfelachtig.

In deze omstandigheid zou het gros van artsen PEP zeker afraden.

Voor rockharde zekerheid kan je vriend 12 weken na dato een hiv-test doen.

Kans dat er door beschreven voorval geen hiv-infectie is opgetreden is overweldigend groot.

Groeten John.

• Doompje

Hallo John,

bedankt voor je snelle en sterkende reactie, heb toch nog een klein vraagje voor de zekerheid. 6 dagen na het voorval mijn vriend ziek geworden, koorts, zweten, hoesten, loopneus, WAARSCHIJNLIJK EEN GRIEPJE???

• John.

Hoi Doompje.

Symptomen van je vriend wijzen niet op een acuut retroviraal syndroom die kan optreden bij beginnende hiv-infectie. Daarvoor komen de symptomen te vroeg en bovendien is loopneus, evenals andere respiratoire klachten als hoesten, GEEN symptoom van ars (wel van een neusverkoudheid en/of borstverkoudheid die soms ook gepaard kan gaan met koorts en zweten.)

Zie verder:

http://www.loket.net/aidsvragen/detail.asp?iFaq=254&iType=22

Daarnaast is het sterk onwaarschijnlijk dat je vriend door genoemde gebeurtenis en omstandigheden hiv-infectie zou hebben opgelopen via jou.

Groeten John.