Paar vraagjes!!

• Patries

Hoi John!

N.a.v. een discussie met een kennis wat vraagjes aan ‘de kenner’ ;).

1) Ik weet dat enkel een test na 12 weken of langer na risico zekerheid biedt. Maar is het nu zo dat, indien de symptomen van ars eerder verschijnen, je ook eerder met een bepaalde waarschijnlijkheid een test kan doen? Dat de test na 8 weken van iemand die na 2 weken klachten krijgt meer zegt dan de test van iemand die na - pak 'em beet - 5 weken klachten krijgt?

2) Dienen de symptomen van ars zich altijd gezamenlijk aan, of kan het dat je na 1,5 opgezette lymfeknopen krijgt, na zeg 2 weken koorts erbij krijgt, en na 2,5 week er huiduitslag bijkrijgt?

3) Kan de candida-infectie in de mond die jij beschrijft zich voordoen achteraan en middenop de tong?

4) Klopt het dat opgezette lymfeknopen bij ars altijd samengaat met koorts? Die opzettingen zijn immers tekens dat je lichaam vecht tegen indringers, lijkt me dat daar koorts bij hoort?

5) Hoe uit de huiduitslag zich? Is dit altijd wijd verspreid of kan dit ook zeer lokaal (zeg onder de oksel) een paar rode vlekjes zijn?

Hoop dat je de antwoorden voor me hebt!

Thanx, Patries!

• Patries

Owja sorry, vergeten:

6) Candida in de mond kan ook door stress veroorzaakt worden, is dit zo? En in welke termijn moet ik dan denken, binnen enkele dagen of een maand ofzo?

• Patries

Sorry hoor, maar bedenk me dat ik nog iets vergeten was te vragen, aansluitend op vraag 1:

7) Na hoelang heeft het überhaupt zin om te testen? Ik bedoel… na hoelang kan je testen en kan je aan de uitslag ‘enige houvast’ hebben omdat deze een ‘redelijke waarschijnlijkheid’ (zeg 60/70%) geeft??

Nu ben ik klaar hoor ;)

Patries

• Edwin

Ten eerste, Candida is geen Soa. Het is een gistinfectie (candida albicans) welk bij heel veel mensen een haard heeft gevonden zonder dat zij het merken.

Een uitbarsting kan komen door verschillende redenen: bacteriën die van de anus in de vagina terechtkomen (b.v. door verkeerd afvegen) eenzijdig dieet, antibioticakuur, te warme baden, hormonale veranderingen, neu-ken, diabetes, gebruik van seksspeeltjes of olie, strakke broeken en nylon ondergoed. Zeer verschillend dus.

Candida heeft doorgaans een uitbarsing op of in de geslachtsorganen maar kan ook in de mond komen (mondspruw). Dit komt dan voor bij een sterk verminderde weerstand. Het uit zich in de mond als witte, vaak pijnlijke, plekken.

Stress kan inderdaad leiden tot een uitbarsting, dat klopt.

• Michiel

Candida wordt idd vaak door stress veroorzaakt:

Stress causes the release of certain hormone called CORTISOL . Cortisol can depress the immune system and also raise blood sugar. The elevation in blood sugar can feed the yeast cells allowing them to grow quickly. The depression in immune function will leave the body defenseless against the sudden elevation in yeast. These two reaction tend to happen together as cortisol goes up. This is the exact reason why stress causes Candida.