pep hiv test na 14 weken

• jason

Hoi John,

Toch nog een vraagje over de Pep en een betrouwbare uitslag na 14 weken. 14 weken na incident had ik een negatieve hiv test uitslag. Toch lees ik nog verwarrende berichten over de sero conversie periode voor mensen die Pep gebruikt hebben. Later dan 12 weken kan voorkomen?

1. Kan Pep de aanmaak van anti-lichamen over de 12 weken grens heen tillen?

2. In week 10 had ik klachten die leken op primaire hiv, men zegt dat als je dan 3 weken of later een negatieve hiv test hebt dat die klachten niet hiv gerelateerd waren. Maar kan Pep hier ook nog invloed op hebben? Dus dat het in dit geval 4 of 5 weken kan duren?

Groetjes,

Jason

• John.

Hoi jason.

Er zijn - inderdaad - speculaties (in de literatuur) dat PEP de aanmaak van antilichamen kan vertragen (mocht het toch tot hiv-infectie komen, zou PEP althans een snelle vermenigvuldiging van hiv kunnen remmen en mogelijk de tijd wat vertragen dat het immuunsysteem daarop reageert) maar het is nog steeds weinig waarschijnlijk dat het de window van 12 weken onbetrouwbaar zou maken. In deze window nl. zit al een veiligheidsbuffer ingebouwd voor allerlei uitzonderlijke gevallen van late seroconversie. Normaliter zal iemand, in geval van hiv-infectie, binnen/ na 8 weken (en zeer dikwijls zelfs een paar weken eerder) voldoende antilichamen aanmaken die door de hedendaagse gevoelige hiv-testen (hoge sensibilisatie, hoge specificatie - onderscheidend vermogen) opgepikt kunnen worden.

Je spreekt over een neg. hiv-test na 2 weken. Dat is echt te vroeg voor een betrouwbaar resultaat. Het is in feite nix- zeggend.

Dat er verwarrende info is over je PEP vraag, is, omdat er nog geen massa-ervaring is met PEP therapie. Veel meningen/ verwachtingen zijn dan ook op theorie gebasseerd en niet alle experts zijn het helemaal eens met elkaar (te weinig praktisch onderzoek naar effecten van PEP, wel/niet voorkomen van hiv-infectie, latere seroconversie.)

Je vraag is dus niet glashelder te beantwoorden.

In jouw geval zal een neg. hiv-test na 12 weken OF zoals bij praktisch iedereen een rockhard betrouwbare uitslag geven, OF daaraan grenzend, en zou je kunnen overwegen maandje later (nog eens of dan pas) een hiv-test te doen.

Je tweede vraag: NEE. Als klachten zouden komen door hiv-infectie, dan betekent dat, dat het immuunsysteem duidelijk geactiveerd is door hiv. De belangrijkste klachten van ars, zoals koorts, huiduitslag, vergrote lymfeknopen, worden door het immuunsysteem zelf veroorzaakt (op reactie van snelle hiv-replicatie.)

Dan zullen er dus OOK al antilichamen worden gemaakt, en die zullen drie weken later aantoonbaar zijn.

Groeten John.

• John.

Hoi Jason.

Ik heb een leesfout gemaakt.

Zie dat je na 14 weken (niet na 14 dagen) hiv-test hebt gedaan. Volgens mijn informatie is deze neg. hiv-test rockhard betrouwbaar.

Omdat er inderdaad wel “verwarrende” literatuur over PEP bestaat, zou je het kunnen navragen bij een expert/ retrovirologie en immuniteitsziekten (van bijvoorbeeld een academisch ziekenhuis.)

Vooralsnog GEEN reden voor een nieuwe hiv-test.

Kans dat je daadwerkelijk geen hiv hebt is ASTRONOMISCH groot en kan mogelijk worden bevestigd door een expert zoals genoemd.

:-)

Groeten John.

• jason

Hoi John,

Dankjewel voor je antwoorden.

Voorlopig ga ik er maar vanuit dat het goed zit.

Vooral het feit dat de laatste test, afgenomen 4 weken na klachten, negatief was geeft hoop denk ik. In de literatuur heb ik ook vaak gelezen dat de hiv antistoffen binnen 2 weken na klachten aantoonbaar zijn. Dus dat is nog korter dan de 3 weken die jij stelt.

Het geeft wel veel stress zo'n PEP-kuur. Vooral omdat het zo lang duurt voordat je daadwerkelijk de ultieme bevestiging hebt dat je geen hiv hebt opgelopen.

Maar goed 14 weken na incident nog steeds hiv-negatief. Laat ik het maar optimistisch bekijken ;)

Groetjes,

Jason