kans op hiv

• Jie

ik heb een dringende vraag.

ik heb eind aug tijdens vakantie sex gehad met een prostituee in zuid-korea.

Ook daar gebruiken de dames de condooms maar op verzoek doen ze ook wel zonder.

In mijn geval was het zo dat ik onbeschermd ben gepijpt(niet hevig maar normaal) en daarna deed ze condoom erop.

aangezien het @!#$ vrij lang duurde trok ze de condoom af en stak mijn penis zonder condoom terug in haar vagina waarna ik door ben gaan @!#$.

aangezien ik vrij aangeschoten was kon ik neit snel reageren en pas na de neukpartij had ik beetje spijt en was ik beetje geschrokken.

ik weet dat hiv in zuid korea niet zo vaak voorkomt als in andere delen van de wereld maar toch maak ik me veel zorgen.

de prostituees worden regelmatig gecontroleerd op soa en hiv toch kunnen ze er makkelijk onderuit komen.

Hoewel de kans dat ze besmet zijn met hiv maak ik me veel zorgen aangezien deels van de neukpartij onbeschermd is geweest,

Ik wil dan vragen wat de kans is als manzijnde als je 1 keer onbeschermd sex heb gehad met een vrouw die evt besmet zou zijn met aids om besmet te raken met hiv.

Ikwil graag de procentuele kans weten.

ik heb geenwonden op mijn penis maar ik weet zelf niks over die prostituee althans haar hiv status.

ik ben zo bang en wil graag een deskundig antwoord, heb ooit gehoord dat je als man kleinere kans maakt op besmetting dan een vrouw, is dat waar?

• John.

Hoi Jie.

Het is waar dat je als man een kleinere kans maakt op hiv-infectie bij onbeschermde penetratie dan een vrouw (o.a. omdat vaginaal slijmvlies een groter oppervlak heeft dan slijmvlies pik.)

Maar dat is een gemiddeld (door de bank genomen) gegeven. Legio factoren hebben invloed op hoogte risico zoals:

- Duur en ruigheid (wrijving, minuscule verwonding) van de sex.

- Aanwezigheid of afwezigheid van soa (bij beiden of een van beiden.)

- Aanwezigheid of afwezigheid van (menstruatie) bloed.

- Wel of niet besneden.

- Viral load indien hiv-infectie (bij primaire hiv-infectie kan deze enorm hoog zijn.)

- Aanwezigheid of afwezigheid van co-infectie (bij beiden of een van beiden.)

- Immuunrespons.

- Genetische set-up.

- Strain van hiv.

Gemiddeld (door de bank genomen) ligt risico voor een man voor hiv-infectie bij eenmalig onbeschermde vaginale penetratie met een hiv-geinfecteerde vrouw in de orde van 1 op de enkele honderden tot 1 op de vele honderden. (Statistisch risico.)

(Je risico “at all” is mogelijk veel kleiner omdat onbekend is of de dame in kwestie wel/ geen hiv-infectie heeft.)

Hoe hoog iemands (dus ook jouw) persoonlijk risico is, is niet te zeggen, want je weet niet of en in welke mate eerder genoemde factoren wel of niet hebben meegespeeld. Dat kan risico ook tientallen malen groter of kleiner maken.

Bottomline: Hiv-test 12 weken na dato risico kan hiv-infectie uitsluiten.

Overweeg ook een soa-check.

Groeten John.

• Jie

bedankt voor je reactie.,

ik krijg als het goed is deze vrijdag uitslag van soa test.

maar soa en hiv zijn aparte dingen toch?

ik bedoel dat je geen soa hebt opgelopen wil neit zeggen dat je ook geen hiv hebt opgelopen?

ik heb die bovenstaande factoren gelezen, ik zelf ben besneden en er was zover ik weet geen menstruatie bloed aanwezig en penetratie was hooguit 5minuten en was geen sprake van ruige sex..

er zit dus niks anders op dan na 12 weken laten testen..

..

ben zo onzeker en zo bang..;en heb spijt van mijn daden…

• John.

Hoi Jie.

Vette kans dat er wat hiv-betreft nix aan het handje is.

Als je soa testen neg. terugkomen, is dat een geweldige opsteker en maakt kans voor hiv-infectie zeer, zeer gering ( hiv-test wel doen om het zeker uit te sluiten en het hoofdstuk van piekeren definitief te eindigen.)

Stay well.

Groeten John.

• Jie

dus als je besneden bent maakt het je kans op hiv infectie kleiner?John. schreef:

>

> Hoi Jie.

>

> Vette kans dat er wat hiv-betreft nix aan het handje is.

> Als je soa testen neg. terugkomen, is dat een geweldige

> opsteker en maakt kans voor hiv-infectie zeer, zeer gering (

> hiv-test wel doen om het zeker uit te sluiten en het

> hoofdstuk van piekeren definitief te eindigen.)

>

> Stay well.

>

> Groeten John.

• John.

Hoi Jie.

Dat is niet per definitie. Besneden zijn is EEN factor die risico verlaagd (er is conflicterende literatuur hoe belangrijk deze factor is, maar enige tot mogelijk aanzienlijke risico-verlaging lijkt waarschijnlijk.) ECHTER er kunnen verder OOK factoren meespelen die risico-verhogend werken. Dus weet je nooit waar je uiteindelijk uitkomt (persoonlijk risico.)

Statistich gezien is kans voor hiv-infectie bij eenmalig onbeschermde penetratie met iemand met onbekende serostatus zeer laag.

Alleen een hiv-test na de window kan vertellen of hiv-infectie daadwerkelijk valt uit te sluiten.

Groeten John.

• Jie

kan je evt ook na 6-8 test laten doen of is het erg onbetrouwbaar?