Vraag aan John.!!

• Pearl

Hallo!

Ik heb een vraag aan u. Waarom is de kans bij onveilige vaginale (of anale) penetratie met een hiv-geïnfecteerde waarbij sprake is van voorvocht en/of sperma maar een op honderd(en)? Ik dacht dat van u gelezen te hebben. Aangezien alle factoren aanwezig zijn, lijkt me het juist een hele grote kans? Wat is er nog meer voor nodig dan??

Nog een vraag, hoop dat u die ook beantwoorden wil. Hoe uit de spierpijn waarover u het heeft zich? Als in spierpijn na het sporten of in af en toe wat steekjes, ook in rust?

Pearl

• John.

Hoi Pearl.

De getallen die ik heb genoemd (1 op de honderden…) zijn ruwe statistische gemiddelden. Waar het omdraait is WAT ER PRECIES is gebeurt en hoe het immuunsysteem daarop regaeert. Deze zaken kun je nooit precies weten bij onbeschermde sex.

Voorbeeld.

Een vrouw die onbeschermd vaginaal geneukt wordt door een man met hiv-infectie zonder dat hij klaarkomt in haar kan best zijn blootgesteld aan een zeer kleine hoeveelheid voorvocht (weet je niet.) De man kan echter een zeer hoge virale load hebben (weet je niet.)

De ene hiv-geinfecteerde persoon kan nl. best 100 - tot zelfs 1000 X (!!!) zoveel hiv-virus bij zich hebben dan een andere hiv-geinfecteerde persoon en daarom veel besmettelijker zijn. Bij het neukken kunnen onmerkbare microscopische letsels ontstaan of zelfs grotere (weet je niet.)

De vrouw kan hiv-geinfecteerd raken.

De spierpijn is niet de soort spierpijn die na sporten/ fitness kan optreden (meer oncomfortabele stijfheid) maar is bij infectie zeer vaak geassocieerd met koorts.

Groeten John.

• Pearl

Oke, snap het. De vraag had ik vooral omdat ik altijd het idee had dat wanneer alle omstandigheden er zijn (sperma/voorvocht + wrijving met slijmvliezen door iemand met hiv) je eigenlijk zo goed als zeker besmet zou raken.

Heb een tijdje geleden ombeschermde sex gehad met een jongen waarvan ik niet weet of hij hiv heeft (hij zegt van niet, vertrouw hem ook wel, maar je weet nooit).

Vandaar ook mijn vraag over spierpijn. Had drie weken terug al wat pijntjes aan spieren en gewrichten. Idd niet altijd zoals na het sporten, maar af en toe wat steken en een oncomfortabel gevoel. Soms is het even weg, dan is het er weer. Laatste dagen weer wat meer last van. Tussentijds ook wat andere mogelijke symptomen gehad (licht ontstoken keel, candida, wat rode ‘pukkeltjes’ op borst en schouders). Moet ook zeggen dat ik veel stress gehad heb. Totaal geen koorts gehad.

Denk je (ik weet dat je niks kan uitsluiten, kan alleen een test, die ik ook zeker ga doen) dat deze klachten kunnen duiden op ars of is het ontbreken van koorts bij de spierpijn en het feit dat ik het 3 weken geleden al had (tussendoor was het minder, wellicht ook helemaal weg, durf ik zo niet te zeggen) een teken dat het waarschijnlijk gewoon spanning is?

Pearl

• John.

Hoi Pearl.

Bij hiv-infectie kan ars in verscheidenheid optreden. De symptomen kunnen bij de ene persoon die pas is geinfecteerd anders zijn dan bij de andere, zowel de aard van symptomen, als de duur, als de heftigheid. Er is WEL een rode draad (dat is wat we zeer vaak zien, MAAR dat is GEEN wetmatigheid.) N.B. Symptomen kunnen ook wegblijven of zo mild zijn, dat ze nauwelijks de aandacht trekken.

ALS symptomen optreden, dus ALS een acuut retroviraal syndroom optreedt bij recente hiv-infectie, dan zeer vaak ook koorts. Dikwijls ook huiduitslag, dikwijls ook opgezette lymfeknopen. Dikwijls ook andere symptomen. MAAR dat hoeft allemaal niet. Je kunt dus NOOIT aflezen of er sprake is van hiv-infectie aan de hand van symptomen of het ontbreken van symptomen.

The only way to go to get sure: Hiv-test.

Zie ook: http://www.loket.net/aidsvragen/detail.asp?iFaq=254&iType=22

Groeten John.

• Pearl

Oke, snap ik. Maar hoe lang kan die spierpijn duren? Kan het echt zijn dat die meer dan drie weken aanhoudt? Zonder koorts???

• John.

Hoi Pearl.

Dat is moeilijk te zeggen. Onderzoek naar details van ars zijn beperkt. Men weet de grote lijnen. Men weet dat er geen wetmatigheden zijn in het syndroom. Ars kan meerdere dagen tot wekenlang aanhouden (in uitzonderingen zelfs een paar maanden.) Het klachtenpatroon zoals je die beschrijft voldoet niet het beeld zoals dat het meest wordt gezien bij hiv ars. Anderzijds: Legio uitzonderingen bestaan.

Je hamvraag wel/geen hiv-infectie is hiermee dus niet te beantwoorden.

Je klachten kunnen zeer wel een oorzaak hebben die nix met hiv-infectie van doen hebben, simpelweg omdat het zeer goed mogelijk is dat je geen hiv-hebt.

Zie je huisarts.

Rockharde zekerheid over wel/ geen hiv kan ik je NIET geven. Alleen een hiv-test kan dat.

Het is niet anders.

Groeten John.