Sperma/Voorvocht/Viral Load

• MissM.

Hoihoi….. Ik heb de zoekfunctie gebruikt voor mijn vraag, wel dingen gevonden, maar niet direct mijn antwoord.

Ik heb van John gelezen dat voorvocht in de mond (normaal gesproken) geen reeel risico is, sperma een klein risisco.

Echter….. ergens anders lees ik van John dat indien de viral load van iemand een stuk hoger is, ook voorvocht opeens een heel stuk besmettelijker wordt.

De vraag is dus: Hoe kan je voorvocht in de mond (onder normale omstandigheden) geen reeel risico noemen, terwijl je de viral load vanm die persoon niet kent?? Of is zelfs met een hoge viral load voorvocht nog minder besmettelijk dan sperma met een normale viral load????

Dat was dus mijn vraag, omdat ik het niet helemaal snapte :)

• MissM.

John…..?? Ik zou het eigenlijk wel graag willen weten, is namelijk onduidelijk voor me, blijft lastige materie….

• John.

Hoi MissM.

De hoeveelheid hiv (viral load VL) kan PER hiv-geinfecteerde persoon en ook PER episode (de ene week/ maand,…) fors varieëren. De hoogste concentratie´s worden meestal gemeten in bloed, lumbaalvocht en lymfeweefsels. In traanvocht, urine, zweet, speeksel wordt nawelijks hiv gevonden, ook bij mensen met een zeer hoge VL (in bloed) te weinig voor infectie. Voorvocht heeft de tendens een lage VL te hebben. Lager dan sperma, zeer veel lager dan bloed. Bij mensen met een hoge/ zeer hoge VL in bloed (bijvoorbeeld bij primaire hiv-infectie, maar ook andere mede-omstandigheden) kan ook de VL in voorvocht hoger zijn. deze kan hoog genoeg zijn om bij onbeschermde (condoomloze) vaginale- of anale penetratie hiv-infectie oever te dragen. Bij orale sex geldt het dikke mondslijmvlies en de virusremmende werking van speeksel een duidelijke rol om voorvocht in de mond geen reeele kans te geven hiv-infectie over te brengen. Daarbij speelt ook dat voorvocht beetje- bij beetje wordt afgegeven, druppelsgewijs, in kleine hoeveelheden. De voortdurende speekselaanmaak kan eventueel aanwezig hiv, ook al zou de concentratie hiervan (voor voorvocht) hoog zijn, gemakkelijk mengen en veel hiv onschadelijk maken.

Bij een sperma-lozing in de mond praat je al gauw over een a.) plotselinge b.) grote(re) hoeveelheid en c.) meestal meer hiv-virulente vloeistof welke minder snel en minder gemakkelijk (is ook nog dikker/ slijmeriger dan voorvocht) wordt vermengd met speeksel. Enzymen in speeksel hebben met elkaar een veel mindere en veel tragere hiv-remmende invloed. Het (vele) sperma kan betrekkelijk snel en makkelijker overal terecht komen in de mondholte en blijft ook beter “plakken” aan het slijmvlies van mond/ keel. In diepe tandvleespockets bijvoorbeeld of andere zwakke plekken (beschadigingen/ ontstekingen) kan hiv in sperma kans maken in contact te treden met “open poorten” naar bloedbaan of lymfestel. NIET gemakkelijk, MAAR mogelijk.

Daarom is voorvocht in de mond geen reeel risico voor hiv-infectie (tenzij mondholte flinke beschadigingen kent) en spermalozing wel een reeel risico, zij het - door de bank genomen - een duidelijk klein risico (zeer veel kleiner dan sperma in vagina of anus krijgen.)

Groeten John.

• MissM.

John, dank je voor deduidelijke uitleg…! Door wat ik hier las was het voor me nogal verwarrend, maar zo is het helder!