vraagjes

• peter

Hallo John,

Ik heb een aantal vraagjes over HIV en hepatitis b. Kunt u ze me a.u.b. allemaal beantwoorden?

Eerst die over HIV.

1) Wat wordt er bedoel met neurologische symptomen bij pas geinfecteerde hiv-dragers? Hoe uit zich dit? Wat gebeurt er dan in het lichaam?

2) Hoe herken je opgezette lymfeklieren? En waar bij een pas geinfecteerde hiv-drager zijn deze klieren dan opgezet? En hoe lang duurt dit dan? Gebeurt er dan ook iets in de lymfevaten, bijvoorbeeld in de onderbenen of zo? Zwellen deze dan ook op, of uitsluitend de lymfeklieren? Ik zie wel vaak bij mezelf als mijn onderbenen zo zijn opgezet, heel duidelijk de aders lopen, net of ze uitgewijd zijn of zo. Heeft dit ook iets met een soa te maken?

Nu over hepatitis.

1) Wanneer treden normaal gesproken de eerste symptomen op als je besmet bent?

2) Welke symptomen zijn dit dan?

3) Ik las ook iets over verhoogde leverenzymen. Welke waardes spreken we dan over, en wat merk je er nog meer lichamelijk van qua klachten?

Ik ben 7 weken geleden bij een prostituee geweest en heb daar naar mijn gevoel geen onveilige dingen gedaan, geen penetratie gehad. Alleen gezoend, elkaar gemasturbeerd en zo.

Ik ben al een aantal weken misselijk, heb gebrek aan eetlust, last van een opgezet gevoel (strak gevoel) in mijn hals, linkerlies en onderbenen. En heb sinds 2 weken ook last van een raar gevoel in mijn leverstreek. Ik heb geen last van misselijk of diarree of koorts. Kan dit een soa zijn of Is dit hoogstwaarschijnlijk stress?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van al mijn vragen.

Groetjes,

Peter

• John.

Hoi peter.

Even nu alleen over hiv. Heb minder tijd en over hep. dien wat na te zoeken.

1.) Neuropathie (in de uiteinden van ledematen) komt een enkele keer voor in een vroeg stadium van hiv-infectie, bij ars (acuut retroviraal syndroom.)

Pijn en/of tintelingen/ doofheid kan daarbij optreden.

Het is een aandoening van het zenuwstelsel.

2.) Groter dan normaal. Voelen meestal strak en oncomfortabel aan bij aanraking, soms pijnlijk. Opgezette lymfeknopen op meerdere plaatsen (gegeneraliseerde lymfadenopathie.) Lymfadenopathie bij hiv kan vroeg (als onderdeel van ars- klachten) beginnen, maar ook later. De opgezette lymfeknopen kunnen soms zeer langdurig (soms maanden lang) opgezet blijven, soms keren ze niet meer terug naar normale omvang zonder medicatie. Wat je schrijft over aders over je benen zien lopen, is niet kenmerkend voor lymfadenopathie.

Wat je schrijft over de sex, daarin valt niets onveiligs te bespeuren, dus geen risico voor hiv.

Groeten John.