Hepatitis

• peter

Hallo John,

Nog bedankt voor je antwoorden op mijn vraagjes over HIV.

Zou je me nu ook nog de vraagjes over hepatitis kunnen beantwoorden?

Het geeft niet dat je zo weinig tijd had de vorige keer.

Alvast hartelijk bedankt.

Peter

• John.

Hoi peter.

Mijn kennis over HAV, HBV, HCV is minder dan hiv serologie/ biochemie.

Daarom zelf geen verhaal getypt maar even wat gekopieerd van de soa site over HBV.

Zie hier.

Als je geïnfecteerd bent met het hepatitis-B-virus, merk je daar meestal weinig of niets van. Slechts één op de drie geïnfecteerden krijgt – twee weken tot zes maanden na het moment van infectie – klachten. Zoals: vermoeidheid, lusteloosheid, misselijkheid, buikpijn, jeuk. Soms ook gewrichts-pijn en koorts. Nadat de klachten zich geopenbaard hebben, kan geelzucht optreden. Het oogwit wordt geel. De huid soms ook. De urine wordt erg donker (als oude thee) en de ontlasting is erg licht (als stopverf).

De duur van de klachten is wisselend, van enkele weken tot maanden. Ook als alle klachten zijn verdwenen, kun je nog maanden moe blijven. Als het virus uit het lichaam verdwijnt, herstelt de lever zich van de ontsteking en verdwijnen de klachten. Dat gebeurt bij volwassenen in negen van de tien gevallen. Maar soms blijft de lever onstoken en blijven de klachten, vaak met tussenperioden, terugkeren. Dit wordt een chronische hepatitis-B genoemd. In 5-10% van de gevallen blijft het virus nog vele jaren, soms levenslang, in het lichaam aanwezig. Het lichaam maakt dan geen antistoffen die het virus onschadelijk maken. Iemand die het virus bij zich blijft dragen, noemen we een drager van het hepatitis-B-virus. Dragers kunnen zonder lichamelijke klachten door het leven gaan. Maar ze blijven wel besmettelijk en kunnen het virus dus doorgeven aan anderen.

Groeten John.

• nuchter

t blijkt dat bart ook peter heet.