opgezette lymfeklieren

  • Bart

    Hallo John,

    Ik las dat bij een primaire HIV infectie dus de lymfeklieren opgezet kunnen zijn. Maar zijn ze dan overal tegelijk opgezet, dus zowel in de liezen als in de hals en onder de oksels? Of kan er ook alleen maar sprake zijn van een opgezette lymfeklieren in de linkerlies (en dus niet in de rechter) en in de hals? Kun je me dat wat gedetailleerder uitleggen?

    En als ze zijn opgezet hoe voel je dat dan? Voel je dan een bultje of bobbeltje? Kunnen lymfeklieren ook opzetten door te veel stress?

    En zie je dan daar ook op die plaats rode vlekken of rode strepen lopen? (Vooral deze vraag had ik graag beantwoord gezien.) Als je dat ook ziet en je lymfeklieren zijn opgezet in de lies, wat kan dat dan zijn?

    Dan nog een vraagje over nachtzweten en vlekken voor de ogen zien. Bij een primaire HIV infectie kan dus ook nachtzweten voorkomen. Maar hoe lang heb je daar dan last van als je bent besmet? Een enkele keer, of enkele dagen of weken achter elkaar? Want ik ben een paar keer, (3x in 5 nachten) kliedernat wakker geworden en heb toen ook een enkele keer vlekken voor mijn ogen gezien.

    Ik heb ook opgezette lymfeklieren in mijn linkerlies (alleen links en dus niet rechts) die als ik ze aanraak soms lichtelijk pijnlijk zijn (ben daar 2 jaar geleden aan geopereerd) en soms een strak gevoel in de hals.

    Ik heb een onveilig seksueel contact gehad ongeveer 9 weken geleden, met iemand waarvan ik de HIV-status van die persoon niet weet. Mijn opgezette lymfeklieren in de lies zijn na 3 weken opgetreden, en daar heb ik nu nog last van. Soms heb ik ook een onaangenaam strak gevoel in mijn nek, maar ik heb geen opgezet gevoel onder mijn oksels. Ik ben wel heel veel misselijk en ik heb last van spierpijn en tintelingen. Ik heb geen koorts of diarree, maar wel soms van nachtzweten.

    Heeft dit iets met HIV te maken?

    Ik ben echt doodsbang.

    Groetjes,

    Bart

  • John.

    Hoi Bart.

    Lymfadenopatie bij hiv kan voorkomen in alle stadia (als onderdeel van ars, of later beginnend of pas na jaren in het stadium van arc/ las - vergevorderde hiv-infectie.)

    Hiv is een systemische infectie, d.w.z. door het hele lichaam heen en niet lokaal (plaatselijk.) Daarom zullen, indien lymfeknopen vergroot raken, dat bijna altijd op meerdere (vaak legio) plaatsen in het lichaam zijn.

    Niet overal kan men lymfeknopen voelen. Ze zitten ook dieper in het lichaam.

    Als lymfeknopen aan een zijde van het lichaam zijn opgezet, dan dikwijls ook aan de andere zijde (evenzeer, meer of minder.) Het is een tendens, geen wetmatigheid. Rode vlekken/ strepen hoeven niet aanwezig te zijn.

    Gelijk je aan andere klachten, evenals het ontbreken van klachten, je niet kunt aflezen of iemand wel/ geen hiv-infectie heeft, zo geldt dat ook voor opgezette/ vergrote lymfeknopen. Het enige wat ze vertellen is dat het afweersysteem (althans een bepaalde tak van het afweersysteem) sterker actief is. Dat heeft vaak te maken met een “indinger” (microbe, - virus/ bacterie/ schimmel) maar dat hoeft natuurlijk geen hiv te zijn (> 99.9…% geen hiv.) Lymfeknopen raken niet vergroot door stress, maar stress kan het lichaam wel vatbaarder maken voor infectie´s en zodoende toch de lymfeknopen harder doen later werken. Als een recente hiv-infectie klachten geeft (dikwijls maar niet altijd) dan zien we heel vaak koorts. Nachtzweten kan ook voorkomen. De klachten houden minimaal meerdere dagen aan, vaak een week tot drie weken, een enkele keer vele weken langer.

    Samenvatting: Je klachten missen het patroon en beeld zoals dat meestal wordt gezien bij een acuut retroviraal syndroom bij beginnende hiv-infectie. Maar dat doet geen uitspraak over wel/ geen hiv-infectie. Uitzonderingen zijn niet zeldzaam en een hiv-infectie kan ook jaaa-ren lang zonder symptomen blijven.

    Als je schrijft dat er sprake is geweest van onveilige sex, kan alleen een hiv-test 12 weken na dato risico, hiv-infectie met zekerheid uitsluiten.

    Groeten John.

  • Rob Visser

    Beste bart,

    ik weet niet of je dit ooit zult lezen maar ik ben zeer benieuwd of je positief bent getest op hiv, kortom ben je nu hiv besmet? Ik heb nameljk ongeveer dezelfde klachten als jij beschreven hebt een jaar geleden maar ik moet nog 10 weken wachten totdat ik kan gaan testen! :(

    ook ik ben doodsbang!

    mvg

    Rob

  • c

    Beste John,

    Ik heb een maand geleden onveilig sex gehad met een man waarvan ik zijn hiv status niet weet. Drie dagen na de daad, voelden mijn hals en jukbeenderen in mijn gezicht strak aan en had ik ook last van mijn oksels (branderig/drukkend gevoel). Ik voelde me een beetje warm, maar echt koorts had ik niet. Ik heb 2 weken erna een soa en hiv test gedaan en hier kwam uit dat ik chlamydia had. Heb hier pillen voor gekregen. Ben nu erg bang omdat een week geleden dezelfde symptomen (strakke hals, branderig gevoel in linker oksel en soms ook rechts) terug zijn gekomen. Ik ben doodsbang dat ik hiv heb opgelopen, vooral omdat ik van die persoon ook chlamydia heb gekregen en op internet heb ik gelezen dat dan de kans dat je dan ook HIV krijgt stukken groter wordt.

    Help, ik zou graag je mening over mijn symptomen willen weten.

    Dank je

    bangmeisje

  • Martijn

    Dat je chlamydia hebt opgelopen zegt op zich niks over of je ook hiv hebt opgelopen.

    Wel is het inderdaad zo dat je vatbaarder bent voor hiv als je al chlamydia had.

    Maar chlamydia is vele malen besmettelijker dan hiv, en komt ook veel vaker voor dan hiv.

    De kans dat je chlamydia krijgt bij onveilige seks met iemand die het heeft, is ca. 50%, 1:2 dus.

    Terwijl de besmettingskans voor hiv voor een vrouw ergens ligt tussen 1:10 en 1:000.

    Niet teveel tobben over symptomen want kunnen van van alles zijn, gewoon testen

    zodra het kan (na 6, 8 of 12 weken). Alleen een test is betrouwbaar, symptomen niet.

    Martijn

  • John.

    Hoi c.

    Er is een link tussen soa en hiv, of juister gezegd, er zijn meerdere links.

    Hier alles verkort op een rijtje.

    #1 Iemand met hiv en een soa, maakt op de plek/ genitale traject waar de soa zich bevindt, meer hiv-virussen aan. Hoewel de viral load van hiv in het gehele lichaam gedaald kan zijn, zijn er ter plekke van de infectiehaard verhoogde aantallen geactiveerde afweercellen aanwezig (gastheer cellen voor hiv) waardoor meer hiv in het genitale traject. Per soa en per per persoon kan de impact wel zeer fors verschillen. Chlamydia geeft gemiddeld 2 - 3 x meer hiv in het sperma, bij gonorroe of syfilis kan dit wel oplopen tot 50 x. Samenvattend: mensen met hiv EN een soa zijn meer besmettelijk bij ONveilige sex dan wanneer ze de soa er niet bij hadden.

    #2 Bij iemand met hiv en een soa is de tendens dat de soa zich hardnekkiger manifesteert en ook meer besmettelijk is.

    #3 Iemand met een soa maar geen hiv, is bij ONveilige sex meer vatbaar hiv op te lopen als er slijmvlies contact of contact is met genitaal vocht of bloed op de plek(ken) waar de soa zich bevindt.

    Immers, een soa (= ontstekingshaard) verzwakt het slijmvlies ter plekke waardoor hiv gemakkelijker kan infiltreren. Bovendien zijn geactiveerde afweercellen en hun cytokines aanwezig in de infectiehaard, precies wat hiv nodig heeft om zich te nestelen. Last but not least: de hiv-vernietigende werking van de langerhanscellen is uitgeschakeld doordat het eiwit langerin zijn werk niet meer (goed) kan doen. Nu kan de langerhanscel hiv-virussen transporteren naar het lymfesysteem en daarmee een hiv-infectie faciliteren.

    Groeten John.

  • emma

    hoe voel je dat je lympfklieren zijn opgezet?

    dat vraag ik omdat ik denk dat ik leukemie heb maar als ik dat weet ga ik het me ouders pas vertellen alvast super bedankt

  • jmi17

    Dat voel je aan je klieren in je hals als deze dikker, groter zijn dan normaal.

    Er zitten ook lymfeklieren in je lies, oksels,…

    Maar opgezette lymfeklieren hoeven heus niet te wijzen op leukemie hoor. Daarvoor is er eerst een bloedonderzoek nodig.

    Geen overbodige paniek dus :)

    Grtz,

    Jmi17

  • Victor

    Ik zit met een vraag

    Ik heb 6 weken geleden onveilige sex gehad

    Ik heb nu last van een geiriteerde anus winderigheid opzetten klieren in me keel en een lichte branderige gevoel van het einde van me plas buis

    Wat kan dit zijn

    Help