lymfeknopen

• Theo

Hallo John,

Ik heb 3 vraagjes, zou je me zo vriendelijk willen zijn en deze zo gedetailleerd mogelijk willen beantwoorden? Alvast bedankt daarvoor.

Ik heb een vraagje over lymfeknopen in het geval van een primaire hiv-besmetting.

Ik weet dat lymfeknopen in de hals, onder de oksels en in de liezen voorkomen. En ik meen ook gelezen te hebben in de buikwand (maar dat weet ik niet zeker) en nog op diverse andere plaatsen. Maar waar komen ze nog meer voor? En wat gebeurd er lichamelijk als lymfeknopen die dus niet van de buitenkant voelbaar zijn, zijn opgezet in het geval van een primaire-hiv infectie? (bijvoorbeeld die in de buikwand en op andere plaatsen) Hoe uit zich dat dan lichamelijk?

Indien je besmet bent met hiv (dus primaire infectie) wat merk je daar dan van in de lymfevaten? Wat voel je daar dan? En waar zijn de meeste lymfevaten gegroepeerd? Op welke plaats zou je dan het meest lichamelijk moeten merken?

Ik heb namelijk een seksueel contact gehad en sinds een aantal weken heb ik veel last van opgezette liezen (de ene lies voelt veel meer opgezet dan de ander) en ook veel last van rare prikkelingen en tintelingen over mijn hele lichaam (dus armen en benen, met name in mijn linkerbeen, ik vraag me af of het neuropathie is, ARS) Mijn lymfevaten in mijn linkerbeen zijn door hersenvliesontsteking (jaren geleden in 1994) aangetast. (dus er zijn ook neurologisch kleine afwijkingen veroorzaakt door deze hersenvliesontsteking, maar die waren nooit zo erg voelbaar als nu op dit moment)

Stel dat er sprake is van een primaire hiv-infectie, merk ik daar dan het meest van op plaatsen waar mijn lymfevaten zijn aangetast? (zoals in geval van mijn linkerbeen) Ik weet dat hiv niet plaatselijk voorkomt, maar overal door het hele lichaam. Maar ik merk die rare tintelingen en prikkelingen ook door het hele lichaam, alleen het meest in mijn linkerbeen, daar waar de lymfevaten het meest zijn aangetast. Ik heb ook een aantal weken last gehad van misselijkheid, gebrek en eetlust en spierpijn. Maar ik heb geen koorts of diarree gehad. Op dit moment (dus zo'n 8 weken na dit contact) heb ik nog last van opgezette liezen, rare tintelingen en prikkelingen door heel mijn lichaam, met name dus in mijn linkerbeen en soms heb ik ook een strak, opgezet gevoel in mijn hals. Ik moet ook de laatste week heel veel hoesten (maar ben niet zo kortademig). Ik heb een keer vlekken voor mijn ogen gezien, en een enkele keer heb ik 's nachts heel veel last van zweten gehad, maar ik weet niet of ik dit moet beschouwen als nachtzweten, ik denk dat het zweten daar te weinig voor was om het als nachtzweten te beschouwen. Kan dit hiv zijn, op grond van deze klachten?

Mijn tweede vraag gaat over hoesten. Is hoesten (al dan niet met slijm) een verschijnsel van een primaire hiv-infectie? Ik bedoel is dit dan niet een voorteken dat het afweersysteem achteruit gaat, dat je misschien keelpijn gaat krijgen en verkouden gaat worden?

Mijn laatste vraag is over koorts. Ik heb dus geen koorts gehad. Kan ik nu met zekerheid zeggen dat ik geen hiv heb? Want koorts is toch eigenlijk de belangrijkste graadmeter voor hiv, of heb ik dat verkeerd begrepen?

Groeten.

Theo

• John.

Hoi Theo.

3 vraagjes…. Ik tel 13 vragen!!! (Vraagtekens.)

Ik ga ze gedeeltelijk en ook niet uitvoering behandelen om de volgende redenen.

De laatste tijd ben ik meermalen ingegaan op lymfeknopen.

Veel info kun je opvissen met de zoekfunctie bovenaan(!)

Verder is het ONmogelijk en NIET zinvol om gedetailleerd in te gaan over hoe, waar, wanneer en wat te bemerken… als lymfeknopen bij hiv-infectie vergroot raken, omdat het beeld heel wisselend kan zijn, heel verschillend per hiv-geinfecteerd persoon. Er bestaat GEEN wetmatigheid waardoor je kunt aflezen of iemand wel/ geen hiv-infectie heeft.

ALLES IS NAMELIJK MOGELIJK:

- WEL hiv-infectie en GEEN vergrote lymfeknopen.

- WEL hiv-infectie en WEL vergrote lymfeknopen.

N.B.1.) Als lymfeknopen vergroot zijn door immuunrespons op hiv, dan bijna altijd op legio plaatsen, wat je dan ook merkt.

N.B.2.) Als lymfeknopen vergroot zijn bij een hiv-geinfecteerde persoon, dan kan dat ook duiden op een uiting van een nog andere infectie. Deze kan wel of niet zijn getriggerd door hiv. De lymfeknopen kunnen wel of niet op meerdere plaatsen zijn opgezet, of op een bepaalde plaats in het lichaam (lokale infectie.)

- GEEN hiv-infectie en GEEN vergrote lymfeknopen.

- GEEN hiv-infectie en WEL vergrote lymfeknopen.

N.B. Hierbij kan zowel sprake zijn van een systemische infectie (door het lichaam heen, maar dus geen hiv) als een lokale infectie. Lymfeknopen kunnen alleen op een bepaalde plek zijn opgezet of op meerdere verschillende plaatsen.

Hoesten zelf is geen kenmerk van ars!

Iemand met hiv kan uiteraard wel hoesten (door bijvoorbeeld een verkoudheid te krijgen en misschien wel eerder dan een niet hiv-geinfecteerde persoon, maar hoesten ZELF wordt niet door hiv veroorzaakt of door het immuunsysteem als reactie op hiv.)

Koorts komt zeer vaak voor ALS iemand klachten ontwikkelt door recente hiv-infectie. Het is het meest voorkomende symptoom van ars.

Maar iemand die geen koorts heeft (gehad) kan niet met zekerheid zeggen dat hij geen hiv-infectie heeft. Een hiv-infectie kan nl. ook ja-ren lang zonder symptomen blijven. En koorts hoeft (hoewel vrij zelden) niet altijd deel uit te maken van het ziek-zijn door hiv. En iemand die koorts heeft hoeft natuurlijk geen hiv te hebben.

CONCLUSIE: Symptomen of het ontbreken van symptomen kunnen niet iemands hamvraag beantwoorden, wel of geen hiv-infectie.

Als iemand WEL onbeschermde sex heeft gehad (en dus een zeker risico kan hebben) kan ALLEEN een hiv-test met zekerheid hiv-infectie uitsluiten, 12 weken na dato risico.

Groeten John.