naald

• inga

goedendag john,

ik heb een paar vragen over naalden en drugs en ik zie ze niet beantwoord bij iemand anders dus hopenlijk wilt u mij helpen.

-Ik heb mij laatst in mijn hand geprikt bij het bezinking prikken.

is het risico op hiv nu net zo groot als dat je een naald gebruikt in je ader met drugsgebruik?

-In zo'n naald past maar een halve druppel bloed ofzo hoe kan je hier dan mee besmet raken.?

-ik heb gelezen dat in een druppel bloed het hiv zo'n 2 minuten kan leven.

Nu snap ik dat u alleen globaal antwoord kan geven en dus niet precies maar in een naald blijft het langer leven toch? maar gaat het dan eerder richting de 5 minuten of bijvoorbeeld een kwartier? of is dat misschien gewoon helemaal niet te zeggen??

o en nog 1 vraagje.ik heb gelezen dat in een veegje bloed hiv maar een luttele sec blijft leven klopt dat??

inga

• John.

Hoi inga.

Bij prikken aan een gebruikte naald is het moeilijk te zeggen waar eventuele bloedrestanten van een ander terechtkomen (in bloedvat of onder de huid) of er sprake is van hiv-geinfecteerd bloed of niet, wat dan de concentratie hiv zou zijn, wat iemands immuunrespons is, etc. Zovele onduidelijke factoren maken dat risico niet exact is weer te geven, en inderdaad, alleen globaal.

ALS het zou gaan om hiv-geinfecteerd bloed in een gebruikte naald waarmee men zich prikt, dan is kans op overdracht hiv-infectie ongeveer 1 op de 300.

Bloed restanten in een naald zijn beter afgeschermd van een open milieu en eventueel hiv kan daarom langer vitaal blijven. Exact onderzoek ontbreekt. Mee speelt of er sprake is van vooral hivRNA (losse virusdeeltjes) of dat er ook veel in het bloed aanwezige afweercellen zijn geinfecteerd. Cellbound hiv of hivDNA.

Ook speelt mee, de strain van hiv en of er andere antigenen in het bloed zitten.

Co-infectie bijvoorbeeld HBV (hepatitis B.)

Binnen 48 uur (liever vele uren eerder, bijvoorbeeld binnen 2 uur) is PEP te overwegen.

Groeten John.

• inga

hi john,

mag ik u nog 2 vragen stellen??

-als hiv onder de huid komt kan dat dan kwaad??

-en als het onder de huid komt (ik had geen bloed) en je wrijft kan het dan alsnog kwaad (als het antwoord hier boven negatief is)

dank u wel!

• inga

o john,

er zat niks achter de naald, dus geen spuitje ofzo alleen de naald.

groetjes

• John.

Hoi inga.

Ook als hiv-virus onder de huid terecht komt is er ook een risicootje voor hiv-infectie. Waarschijnlijk geacht is er minder risico dan hiv rechtstreeks in de bloedbaan, maar daar bestaan geen harde conclusies over. Subcutaan kan hiv door het lymfesysteem en langerhans cellen worden getransporteerd naar lymfeknopen en daar eveneens tot massale fusie (infectie) met afweercellen overgaan.

Of wrijven wat uitmaakt in de omstandigheden die je beschrijft, heb ik nooit iets over gelezen.

Groeten John.