Vraag over die 'beschadigingen'.

• PriPo

Hallo John. U zegt dat pijpen zonder klaarkomen enkel een risico is bij fikse beschadigingen in de mond en bij diep en hard keelneuken. Ik had een vraag over dat eerste.Wat verstaat u onder fikse beschadigingen?

Zit namelijk zo. Aantal weken terug een jongen gepijpt zonder klaarkomen. Dik 2 weken later heb ik wat huiduitslag en voel ik wat klieren zitten. Zit nu dus enorm in de put, terwijl het net zo goed van iets anders kan zijn. Daarom een vraag over die beschadigingen, aangezien ik zeker niet diep en hard in m'n keel geneukt ben.

De vraag: Kan zo'n fikse beschadiging ook gewoon een afte of een wondje zijn, zoals iedereen die weleens heeft? Of is dit echt een ontsteking dat zeg maar je halve wang openligt? Ik weet namelijk dat ik geen erge ontstekingen ofzo had toen dat gebeurde, maar een afte of ander klein wondje kan natuurlijk altijd voorkomen, zonder dat je er echt aandacht aan schenkt, aangezien dat wel vaker gebeurt…

Dank u

• John.

Hoi Pripo.

Het is een beetje lastig (feitelijk onmogelijk) om precies de grens aan te geven tussen onbetekende letsels (geen reeel risico) en wel grote letsels.

Daarbij speelt ook nog, als een pik precies op een OPEN wond in de mond herhaaldelijk zou stoten en virulent voorvocht zou vrijkomen, hiv-virus mogelijk daardoor rechtstreeks in de bloedbaan gewreven kan worden. Dat is een andere situatie als wanneer een pik geen rechtstreeks contact maakt met een wond.

Het hierbovengenoemde is echter een THEORETISCHE veronderstelling, omdat het helemaal niet aannemelijk is om zo te pijpen, dat een pik tegen een (pijnlijk) open wonde aankomt (als men geen pijnstillers heeft genomen of onder invloed is van drugs/ veel alcohol…) Bovendien zijn de - zeldzame - mogelijke hiv-infectie´s door alleen voorvocht in de mond te associëren met diep en hard keel @!#$ of inderdaad ENSTIGE letsels/ ontstekingen in de mond/ keel. Daarbij moet je NIET denken aan:

Een enkele aft, een los velletje aan de lip of geirriteerd kloofje aan de lip, een klein plekje ontstoken tandvlees, een brandblaartje van hete drank in de mond, een wondje van per ongelijk op je wang bijten, een brandende/ geirriteerde tong van hete kruiden, etc. Maar aan veel heftigere zaken zoals: Ernstige tandvleesontstekingen met diepe tandvleespockets (waarbij ingrijpen van tandarts noodzakelijk zou zijn.) Verder: Fikse keelontsteking, open wond na bijvoorbeeld recentelijk trekken van tand of kies, abces in de mond, amandelontsteking. Zaken waar je flink last van zult hebben. Niemand zou (zonder pijnstillers) zo kunnen en willen pijpen. Daarom is het extreem moeilijk (bijna onmogelijk) om door voorvocht in de mond hiv-infectie op te lopen.

Beuken op open wondjes, ernstige beschadigingen, hard en diep keelneuken, zijn pas zaken die wel een risicootje kunnen uitlokken.

Groeten John.

• PriPo

Dank u voor de geruststelling. Genoemde zaken had ik toen zeker niet, aangezien dat me wel bij zou zijn gebleven. Het was meer het zo van ‘stel dat ik toevallig een klein wondje of aft ofzo had’ aangezien dat vrij onopgemerkt kan gaan.

Als ik zo'n klein ding had dan is de pik er sowieso niet tegen aan gestoten, heb niets gemerkt. Zal dus wel goed zitten. Al brengen die uitslag en klieren me wel erg aan het twijfelen en stressen.

• John.

Hoi Pripo.

De omstandigheden en waarnemingen zoals je die beschrijft stellen risico voor hiv-infectie buiten “het radarscherm” m.a.w. geen reeel risico.

Je klachten zullen een andere oorzaak hebben. Stress kan daarbij een belangrijke uitlokker (trigger) zijn(!)

Groeten John.