Candida

• Danny

Hee John.

Misschien niet helemaal je ‘werkterrein’, maar omdat ik vrees dat het door hiv zou kunnen komen vraag ik het toch maar. Ik heb sinds 2 weken ‘last’ (nouja, geen last, maar het zit er) van candida achterop mijn tong. Het ontstond zo'n 10 dagen na onbeschermde vaginale sex met een meisje waarvan ik niet weet of ze hiv heeft. Ben die eerste 12 dagen ook erg gestressed geweest, dus kan ook daarvan komen, dat weet ik.

Mijn vraag is nu: gaat candida vanzelf over wanneer de stress minder is of (in geval van ars) je afweer voldoende hersteld is of heb je daar echt medicijnen/candidadieet voor nodig?

Danny

• John.

Hoi Danny.

Voorop de vraag of je candida is vastgesteld door een arts, want bepaalde mond- aandoeningen kunnen erg op elkaar lijken…

Wat als het inderdaad candida betreft:

Candia Albicans is een schimmel die ons allen in het dagelijkse leven omringt en iedereen heeft schimmelsporen van candida in de mond.

Een normale afweer is zeer goed in staat paal en perk te stellen waardoor de schimmel zich niet kan ontwikkelen uit de schimmelsporen.

Als de afweer een dip krijgt/ gestoord raakt, kan deze situatie veranderen. Vooral als iemand ook nog veel zoetigheid eet of alcohol nuttigt, want daar is de schimmel “dol” op. Een candida-infectie is dikwijls geassocieerd met een gestoorde/ verzwakte afweer. Maar dat hoeft natuurlijk niet per se door hiv-infectie te komen. Legio andere oorzaken zijn mogelijk en komen zeer veel vaker voor. Stress is zo´n factor, die de afweer onder druk zet en een candida-infectie soms kan uitlokken. Als de afweer duidelijk gestoord is, is de schimmel aan het keelslijmvlies te zien in een witte of witgrijze, meestal vlokkerige structuur, die wel is weg te borstelen (tandenborstel) maar binnen een etmaal of niet lang daarna weer terug komt. Onder de schimmelplekken is het slijmvlies roder en soms iets opgezet en dikwijls ook geirriteerd.

Als je spreekt over ONbeschermde vaginale sex met iemand met onbekende serostatus dan betekent dat een risicootje voor hiv-infectie.

Alleen een hiv-test kan rockhard vertellen of er wel of geen sprake is van hiv-infectie na 12 weken.

Candida-infectie gaat weer weg als de onderliggende oorzaak (meestal slechte afweer, vaak aangevuld met veel zoet eten/ alcoholgebruik) wordt weggenomen.

Dus als die onderliggende oorzaak stress is, dan zal (niet meteen maar na verloop van tijd) de candida weer weggaan als de stress ook langere tijd is weggebleven.

Een speciale gel die je moet innemen kan helpen de candida sneller te laten vertrekken. Als…. wat jij hebt, inderdaad candida zou zijn.

Groeten John.

• Danny

Oke, thanx voor het antwoord.

2 vragen nog:

1. Wanneer het een symptoom van ars is, gaat het dan na verloop van tijd ook weg? Na de ars bijvoorbeeld, tezamen met de andere klachten?

2. Bedoel je met “ Als de afweer duidelijk gestoord is, is de schimmel aan het keelslijmvlies te zien…” dat in geval van ars de candidaop meer plekken in de mond zit dan alleen achterop de tong of is dit niet zo?

danny

• Danny

oh en nog een ding:

3. Wat bedoel je ongeveer met “als de stress langere tijd weg is”. Moet ik hierbij denken aan een paar dagen of een week of twee?

• John.

Hoi Danny.

Vermeerderde/ opvallende witte aanslag (achter op) op de tong (als je dat bedoeld) hoeft geen candida-infectie te betekenen(!) Uit de literatuur is mij vooral bekend candida op wangslijmvlies of achter in de keel. Daarom mijn vraag… hoe WEET JIJ dat het candida is… Laat je arts er even naar kijken, want voor hetzelfde geld maak je een heleboel drukte om… niets!!!

ALS het candida zou zijn en ALS het een symptoom is van ars (vaak ook koorts of geen koorts in geval van gevorderde hiv-infectie) dus ALS jij een hiv-infectie zou hebben, dan zal de candida weer weggaan als de afweer weer sterker wordt. Na de acute fase van hiv-infectie (waarin de afweer voor een korte tijd flink kan dalen omdat er nog geen (voldoende) antilichamen tegen het virus zijn aangemaakt en dus het virus vrijspel heeft) zal de afweer weer sterker worden (> 95 % van de gevallen, behalve bij fast progressive strains van hiv en/of superinfectie) en zal de candida bijna altijd verdwijnen. De afweer zal echter nooit meer zo goed zijn als voor de hiv-infectie, maar meestal voldoende sterk om de candida te “verjagen.”

Groeten John.