zwangerschap

• joany

hoi JOHN,

Ikheb een paar vraagjes omtrent zwangerschap en hiv, ik hoop dat u deze voor mij wilt beantwoorden.

Ik heb 2 maanden geleden een hivtest gedaan en deze was negatief.

Nu ben ik weer zwanger en dan krijg je dus weer een hiv test en nu heb ik nergens bewust risico gelopen , maar toch krijg ik steeds weer de zenuwen als je zo'n test doet.

Nu is mijn vraag stel dat ik het zou hebben wat zijn dan ongeveer de risico's voor de baby.

Ik las dat als je net besmet bent de viral load hoog is , kan je dan wat betreft zwangerschap “beter” eerder besmet zijn.

Begrijp me nietverkeerd hoor.

Ik bedoel alleen is het dubbel zo gevaarlijk voor je kindje?

en zijn de risico's voor de baby groot dat hij/zij ook besmet raakt?

groetjes joany

• John.

Hoi joany.

Ik denk dat je zorg voor hiv-infectie echt te ver doorslaat. Uiteraard betekent zwanger worden (via de “natuurlijke” weg) technisch gesproken altijd onveilige sex, maarja,… dan zouden er geen kinderen meer worden geboren als iedereen altijd een condoom zou gebruiken. Waar het bij jou om gaat is of je werkelijk gegronde redenen hebt dat jezelf of je partner bij een ander onveilige sex heeft gehad. Zonder in paranoia te vervallen zou het je waarschijnlijk opluchten je onzekerheden te bespreken met je partner, de (toekomstige) vader.

Dan zou je met een gerust hart ook de hiv test kunnen doen. Afraden zal ik nooit, want ik kan niet in een kristallen bol kijken hoe iemands sexuele leven eruit ziet/ eruit heeft gezien. Just to be sure,… doe de test maar vertrouw op de ASTRONOMISCH grote kans dat er wat hiv betreft nix aan het handje zal zijn!

Wat je vraag over hoge viral load betreft… Ja, hoge viral load in geval van hiv-infectie is een factor die risico voor overdracht hiv groter maakt. Nogmaals, laat dit niet je zorg zijn, het is veel te veel beren op de weg zien die er niet zijn.

Doen en vertrouwen op de hiv-test die je (zoals iedere zwangere vrouw) krijgt aangeboden en genieten van je zwangerschap en alle leuke dingen er om heen zullen je goed doen en… zulk een instelling is absoluut gerechtvaardigd, in het belang van jou EN je kindje!

Groeten John.