betrouwbaarheid test na 8weken

• Jason

beste John,

ik heb eind augustus onveilige sex gehad met een @!#$, het begon wel safe alleen de condoom is tijdens de sex zonder op te vallen uitgegeleden en ik heb buiten haar vagina gespoten.

ik heb vanwege mijn angst na 2 weken via huisarts soa test laten doen op chlamydia,sifilis.ik was ingeent voor hepatitis b dus die werd uitgesloten.

gelukkig kreeg ik na 2 weken te horen dat de uitslag negatief was.

maarja, soa staat in principe los van hiv dus ik maak me steeds veel zorgen.

ik had na 5 wk een week last van neusverkoudheid dat gepaard ging met beetje keelpijn maar ik had totaal geen last van koorts.

en ik overweeg nu na 8weken bij ggd rotterdam een sneltest te laten doen.

ik wil van jou weten hoe betrouwbaar die sneltest is, ik heb van andere sites op internet vernomen dat ze voor de zekerheid periode van 12 weken aanhouden aangezien het per persoon verschilt qua ontstaan van hiv.

mocht het resultaat negatief zijn(waar ik zeer op hoop) kan ik dan van uitgaan dat ik hiv vrij ben of raad je toch aan om na 12 weken nog eens te testen.

ik heb ook gelezen dat de testen onderling ook verschillen qua testgebieden(w blot etc..)

heb gelezen dat sommige testen na 4 weken al een betrouwbaar resultaat geven, geldt dit toevallig ook voor die sneltest van ggd?

hoop snel je reply te zien

• John.

Hoi Jason.

Het is alvast een flinke opsteker dat de soa-testen neg. zijn teruggekomen.

Een neg. hiv-test na 8 weken is zeer bemoedigend en hoog betrouwbaar, omdat in geval van hiv-infectie iemand - normaliter - binnen 8 weken aantoonbaar antilichamen tegen hiv heeft aangemaakt (en vaak zelfs weken eerder.)

ECHTER,… zoals bij zovele medische aangelegenheden, bestaan ook hier uitzonderingsgevallen (vrij zeldzaam) van latere seroconversie.

DAAROM, om niets te missen, geldt als maximale betrouwbaarheid om hiv-infectie uit te sluiten een neg. hiv-test na 12 weken.

Groeten John.

• Jason

en nog een vraag.

verschilt de sneltest veel van reguliere test of worden ze op dezelfde onderdelen getest?ik ben benieuwd naar de betrouwbaarheid van een sneltest aangezien die 45min duurt terwijl reguliere test toch zo'n 2 weken duurt.

en je had nog over dat die resultaten van soa test een opsteker is, is het zo dat wanneer je geen soa hebt dat ook de kans op hiv infectie veel verkleint?

• John.

Hoi Jason.

Het zijn allebei ELISA testen (Enzyme Linked Immuno Sorbent Assay.)

Betrouwbaarheid is gelijk.

Soa´s, indien opgelopen bij onveilige sex, verhogen kans voor hiv-infectie significant(!)

Zie: http://www.prikpagina.nl/read.php?f=248&i=15432&t=15427

Groeten John.