Tandenpoetsen

• Milica

Hoi John. Ben ik weer, sorry, maar las op verschillende sites iets en wil graag jouw mening eroverhoren. Ik las namelijk dat tandenpoetsen net voordat je pijpt slecht is en risico verhoogt. Nu heb ik voor die keer pijpen waar ik over geschreven had, ± 1 uur van tevoren mijn tanden gepoetst. Verandert dit iets aan jouw oordele dat het geen reëel risico is??

Groetjes Milica

• John.

Hoi Milica.

Het ontraden van tandenpoetsen (ook met tandenstokers of flosdraad, raggers, etc. in de weer) vlak voor het pijpen (of beffen) is niet uit de lucht gegerepen maar is tegelijkertijd sterk gegeneraliseerd. Een groot deel van de (Nederlandse) bevolking heeft geen kerngezond tandvlees. Een aanzienlijk deel heeft zelfs zwak tandvlees met (regelmatig) ontstoken plekken in het tandvlees. Als je dan goed zou poetsen, kunnen er gemakkelijk meerdere wondjes ontstaan, n.b. wondjes in ontstoken weefsel. Dat kan bij orale sex (hoewel nog steeds moeilijk MAAR mogelijk) een toegangspoort zijn voor hiv naar bloedbaan of lymfestelsel.

Zou je tandvlees in normale conditie verkeren dan hoef je voor poetsen niet bang te zijn. Ook niet als door hard poetsen toch eens een puntbloedinkje zou ontstaan. Het risico van tandenpoetsen is dus geassocieerd met verzwakt/ ontstoken tandvlees, niet met gezond tandvlees.

Voor de duidelijkheid het verschil tussen ontstoken en niet ontstoken tandvlees:

NIET ontstoken (gezond) tandvlees:

- Is rose

- Ligt strak om de tanden en kiezen

- Hele kleine putjes zijn net zichtbaar

- Bloed niet bij een goede poetsbeurt (of hooguit eens een keertje een klein puntbloedinkje.)

ONTSTOKEN tandvlees:

- Is rood of roder (of rode strepen zijn verticaal zichtbaar.)

- Is enigzins tot aanzienlijk opgezwollen en glimt soms (geen putjes zichtbaar.)

- Kent diepe pockets (zakjes) tussen tanden/ kiezen en tandvlees.

- Trekt zich terug als de ontsteking al langere tijd bestaat.

- Is gevoelig of pijnlijk bij tandenpoetsen of men voelt al helemaal niets meer (zenuwuiteinden “kapot” door ontsteking.)

- Bloed gemakkelijk bij poetsen.

- Kan vieze smaak in de mond veroorzaken/ vieze adem.

- Gebit is moeilijk schoon te houden en het probleem verdient zeker de aandacht van tandarts/ mondhygieniste omdat kaakbot versterf, abcesvorming en uitvallen van tanden/ kiezen op de loer liggen (zelfs bloedvergiftiging is mogelijk.)

Groeten John.

• niels

Hoi john,

ik heb een vervolg vraag:

Ik schaam mij diep om het te zeggen maar ik heb mijn tanden niet goed verzorgt en heb nu erg ontstoken tandvlees.

Nu is mijn vraag, ik heb gister een broodje gekregen waar een natte plek opzat. verder niet over na gedacht maar wat nou als dat bloed was ?!

heb het gewoon opgegeten , met echt erg onstoken tandvlees.

(uiteraard ga ik nu weer goed voor mijn tanden zorgen!)

gegroet, niels

• Milica

Oke, en die wondjes die kunnen ontstaan, merk je die (in devorm van bloed ofzo)?

• John.

Hoi Niels.

Het is te veel paranoia om te denken dat je wat hiv-geinfecteerd bloed in de mond hebt gehad (ONwaarschijnlijk en indien wel zo, blootstelling aan buitenmilieu verzwakt eventueel hiv-virus spoedig) en dat het vervolgens zou leiden tot hiv-infectie (niet reeel in jouw scenario, ook niet met tandvleesproblemen.)

Wat zeker GEEN paranoia is, is het overwegen van een (vervroegd) bezoek aan tandarts en mondhygieniste, omdat je spreekt over erg ontstoken tandvlees.

Indien de ontsteking nl. een bepaalde uitbreiding kent, is het NIET MEER mogelijk om zelf tanden/ kiezen en tandvlees echt schoon te houden omdat voedselresten en bacterieën zich metname verzamelen in de verdiepte pockets en juist die zijn moeilijk en zelden volkomen schoon te houden door de eigenaar van het gebit (jij dus.)

Nu goed gaan poetsen en gebruik maken van stokers is misschien voldoende om het probleem op te lossen, maar de verbetering kan ook schijnbaar zijn (een diepere ontsteking kan latent aanwezig blijven door bacterieën die je zelf niet meer uit de diepe pockets kan halen.) Mondhygienisten kunnen dat wel zodat je de best optimale start krijgt om daarna weer echt goed voor je gebit (en tandvlees!) te zorgen.

Natuurlijk kan ik niet weten de ernst van jouw ontsteking. Dat is dikwijls voor “de patient” zelf ook niet mogelijk te weten. Daarom… tijd voor de tandarts.

WEET:

- Een gezond en verzorgd gebit en gezond tandvlees is een groot sieraad en speelt in belangrijke mate mee hoe je overkomt (aantrekkelijk of minder.)

- Een gezond en verzorgd gebit en gezond tandvlees houd je af van een kunstgebit, nu en in de toekomst, en kan je een bak ellende besparen aan ingrijpende tandheelkundige behandelingen (wie een hekel heeft aan tandartsen verwaarloost zijn gebit niet.)

- Een gezond en verzorgd gebit en gezond tandvlees beschermen je tegen ziekteprocessen. Niet alleen ziekteprocessen in de mond, maar als bacterieën of hun rottingsproducten uit ontstoken tandvlees of caries in tanden/ kiezen in de bloedbaan komen, kan dat vele klachten geven. Immuniteitsziekten, gewrichtsontstekingen en zelfs hart en vaat- hartziektes en gevolgen van bloedvergiftiging zijn enkele voorbeelden.

- Orale sex is veiliger met een gezonde mond met gezond (niet ontstoken) tandvlees.

Groeten John.