bloed in eten

• gekkie

he john,

tja… rare vraag.

Laatst had ik patat gekocht met mayo.

Zat er een hele rode streep in van wel een halve cm breed.

Nu snap ik best dat dat ketchup geweest moet zijn ofzo.

Maar nu is mijn theoretische vraag, stel nou dat je per ongeluk zo'n hap met bloed zou eten,kan je dan hiv krijgen??

en ik had nog een theoretische vraag (ik bedoel voor mij of mijn omgeving niet van toepassing) maar ik heb gelezen over viral load en dat dat in het begin van de besmetting hoger is.

Maar spreken we dan over de eerste dagen, weken ,maanden??

en mijn laatste vraag:

Door de hiv remmers kan je het hiv vele vele jaren uitstellen (toch?) maar ga je dan uiteindelijk niet dood aan de bijwerkingen van die remmers heb ghoord over nieren etc ??

ik hoop dat je mijn vragen wilt beantwoorden en ik vind het zo wie zo heel lief van je dat je al die mensen steeds weer gerust stelt en van informatie wilt voorzien.

doei john!

• John.

Hoi gekkie.

Een beetje bloed vemengt met een hap eten, als het om hiv-geinfecteerd bloed zou gaan, zal niet leiden tot hiv-infectie.

In begin van een hiv-infectie loopt de viral load bijna altijd hoog/ zeer hoog op.

Niet vanaf het eerste uur of de eerste dag (hiv dient eerst de lymfeknopen te bereiken, vandaaruit met name, kan het virus een massale infectie ingang zetten) maar na enkele dagen al zullen honderdduizenden tot miljoenen nieuwe hiv-virus deeltjes vijkomen uit geinfecteerde afweercellen. En die nieuwe virussen worden niet gesabotteerd door antilichamen, want die zijn dan nog niet aangemaakt (gebeurt pas enkele weken later op z´n vroegst.) Gevolg is zeer vaak een astronomische hoge stijging van de viral load in de eerste weken tot maanden. Deze viral load kan gemakkelijk hoger worden dan een die van een full blown aidspatient. Tijdens deze periode is een hiv-geinfecteerd persoon veel meer besmettelijk bij onveilige sex. Het verradelijke kan zijn, dat zo´n persoon zich gewoon prima voelt.

Over hiv-remmers: Die hebben bijwerkingen. Er zijn bijwerkingen op de korte termijn en bijwerkingen op de lange termijn. De ene persoon zal van bepaalde medicijnen meer bijwerkingen krijgen dan een ander. Sommige bijwerkingen gaan weer over, anderen ontstaan later pas. Soms kunnen bijwerkingen levensbedreigend worden.

Andere bijwerkingen zijn gewoon hinderlijk.

Groeten John.