Keelslijmvlies

• Martijn

Ik vraag me ook af als je een jongen pijpt, en hij stoot diep in je mond, of je dan door voorvocht in je keelslijmvlies besmet kan raken.

• John.

Hoi Martijn.

Zeer moeilijk, maar mogelijk. Slijmvlies achter in de keel in veel dunner dan slijmvlies voorin de mond. Kleine beschadiginkjes (microtears) kunnen bij hard stoten ontstaan. Ook is de keel meer gevoelig voor ontstekingen. Niet iedere ontsteking hoeft duidelijke klachten te geven. Een gonnorroe-infectie in de keel hoeft bijvoorbeeld helemaal geen klachten te geven. Wel zijn er dan sterk verhoogde aantallen afweercellen present die hiv-infectie kunnen faciliteren. Onder de oppervlaktecellen van het slijmvlies bevinden zich ook nogeens langerhans cellen.

Dat zijn antigeenpresenterende cellen die ook hiv aan zich kunnen binden.

Ook de keelamandelen zijn meer gevoelig om hiv toe te laten.

Aan de andere kant staat: Voorvocht bij een hiv-geinfecteerde persoon kent meestal een lage/ zeer lage viral load, meestal onvoldoende voor infectie.(Meestal, maar niet altijd.) Speeksel heeft ook een bufferende invloed. Het is al met al te veel paranoia om te stellen dat er reeel risico is als tijdens het pijpen een pik “doorschiet” achter in de keel. Maar mensen die bijvoorbeeld door oefening of o.i.v. drugs langdurig deepthroat en hard pijpen (de meeste mensen zullen een slikreflex en kokhalsneigingen krijgen en het daarom niet kunnen) kunnen niet moeilijk onmerkbare beschadigingen oplopen en als er dan contact is geweest met voorvocht van iemand met een hoge viral load en dat contact is door hard stoten (“injecterend effect”) rechtsstreeks, dan is er zeker wel enig risico.

Groeten John.

• Martijn

Ok, hartstikke bedankt voor de info!

Heb je ook een antwoord op mijn vraag hieronder?

Ik zit er een beetje over in, over die snee in mijn hand.

Want ergens is er dan direct contact, maar ik las ook weer ergens anders dat er in voorvocht te weinig virus zit, dat er liters nodig zouden zijn voor besmetting.

Alvast bedankt!