Doodsangsten

• Herman

Beste John,

Ik loop al weken het internet af te struinen en sta op het punt van instorten. Voor mij is het een bekeken zaak dat ik besmet met hiv ben en zie geen uitweg meer..

Wil toch alles even op een rijtje zetten om de komende 4 weken toch door te komen om uiteindelijk na 3 maanden de HIV test te doen. Hoop moet je altijd houden maar oh oh wat een moeilijke tijd.

3 weken na mijn onveilige contact met een vrouw (gaatje in condoom tijdens penetratie en daarna in haar vagina klaargekomen - nu precies 9 weken geleden) kreeg ik last van mijn plasbuis en na soa test bij GGD bleek ik een chlamydia te hebben opgelopen. Meteen hierna ben ik in totale paniek geraakt (vanaf moment dat ik last kreeg - dus na 3 weken) en kon ik nauwelijks meer slapen, zeer moe wakker worden, nachtmerries, geen eetlust, overdag transpireren bij geringste fysieke activiteit (vooral 1e paar weken), vanaf dat moment pijn aan linkerkant van mijn nek/hals en einde van de dag zeer warm aanvoelen in het gezicht tot rode wangen met wat zweet aan toe. Maar laatste was niet de hele dag.

Nu heb ik inmiddels slaap- en kalmeringspillen gekregen van de dokter (sinds een week of 4) waardoor ik het overdag iets langer volhoudt maar nog steeds erg snel vermoeid en warm. Ik kom gewoon mijn dagen niet meer door en wat me nog het meeste stoort is dat ik nog steeds erg veel last/pijn heb van alleen de linkerkant van mijn nek - waar volgens de dokter licht opgezwollen lymfeklieren bij mij zitten. Onder mijn linkeroor & kaak tot soms linksachter in de nek. Daarnaast voel ik dan mijn linkeroor al een paak weken elke keer dichtzit.

Dus nu even wat praktische vraagjes voor je om het voor mezelf toch even duidelijk te hebben:

1. Hoe weet ik nu of ik echt koorts heb gehad? Dus hoe uit koorts zich bij een acute HIV infectie (ARS)? Is dit dan meerdere dagen hevige koorts achter elkaar en dan stopt het weer?

2. Is het vreemd dat ik tot nu toe alleen last van opgezwollen lymfeklieren heb aan de linkerkant van mijn hals/nek? Of moet dit eigenlijk aan beide kanten zijn bij een eacute HIV infectie?

3. Is het normaal dat je zolang (5-6 weken) last hebt van opgezette klieren aan 1 kant? Heb nl. begrepen dat igv een acute HIV infectie dit slechts tijdelijk is (een tot enkele weken).

Zoals je zit ben ik op zoek naar wat sprankjes hoop om de komende weken door te komen… Hoop dat je me wat antwoorden kan geven op bovengenoemde 3 vragen.

Alvast bedankt voor je moeite. Zou dit erg waarderen.

Herman

• John.

Hoi Herman.

Een bekeken zaak… Nope!!! Je kans voor hiv-infectie is minimaal (net niet afwezig) maar anders gezegd, kun je stellen dat de kans dat er wat hiv betreft nix aan het handje is, ENORM groot is. Jouw klachten doen dat niet in twijfel trekken want die zijn niet ars-like.

1.) Hoewel koorts niet pe se aanwezig hoeft te zijn bij ars, is dat zeer vaak wel het geval, en dan bedoel ik: Koorts die je ook voelt, waar je tenminste hangerig van bent of zo ziek dat je het bed moet houden.

2./ 3.) Nee dat is niet vreemd. Je forse stress is feest voor allerlei microben die door verminderde afweer (stress) klachten kunnen veroorzaken, evenals de stress-reactie zelf.

Het (herhaaldelijk) dichtzitten van een oor duidt op een bepaald type verkoudheidsvirus, niet hiv!

Opgezette lymfeknopen bij hiv-infectie hebben zeer sterk de tendens van een diffuse gegeneraliseerde lymfadenopathie. Dat haal ik niet uit jouw beschrijving.

- Stop met het spitten op internet over hiv en jezelf diagnostiseren met hiv.

Het is onwijs,… gemakkelijk misleidend en gemakkelijk stresserend.

- Tips bij stress over hiv:

http://www.loket.net/aidsvragen/detail.asp?iFaq=251&iType=31

- Doe 12 weken na dato risicootje een hiv-test. Bedenk dat kans dat je geen hiv-infectie zult hebben ENORM veel groter is dan wel.

- Lees/ bestudeer (nogmaals) gebruiksaanwijzingen van een goed condoom. Verreweg de meeste “ongelukjes” zijn geassocieerd met onjuist gebruik van…, of gebruik van een onjuist condoom. Mogelijk kun je hier in de toekomst je voordeel mee doen.

Nogmaals: Je klachten geven geen grond om hiv-infectie te vermoeden.

Groeten John.

• Herman

Beste John,

Onwijs bedankt voor je antwoord. Dit lucht een stuk op en hoop dat ik hier nu beter van kan slapen vanavond!

Toch nog even 2 kleine vraagjes die als laatste in mijn hoofd spelen als ik het filmrolletje nog eens terugdraai. Dit onveilige contact heb ik dus gehad tijdens mijn rondreis in Azie met een Thais meisje (ik weet het een verhoogd risico…).

Precies 2 dagen na dit onveilige sexuele contact (en net die dag uitgeput aangekomen op een ander Thais eilandje en in de zon biertjes gedronken) heb ik dezelfde avond volgens mij toch even flinke koorts gehad (zo'n 40 uur na betreffende laatste sexuele contact) en dus op bed moeten blijven liggen. Volgende dag ochtend had ik geen koorts meer. Wel de volgende dagen veel bulten (leek op dikke muggenbulten) op beide enkels wat mij erg opviel. Na zo'n 2 weken (waarvan 1 week thuis) waren die uiteindelijk weer weg.

Waar het mij nu om draait is dat ik heb gehoord dat tijdens de daadwerkelijke HIV ontsteking (precies na 48 uur na onveilig contact indien HIV?) een zeer hoge koortspiek kan krijgen en mogelijk daarna een soort uitslag/vlekjes op je lichaam.

Kan dit kloppen? Zo ja, hoe lang duurt zo'n koortpiek en huiduitslag dan ongeveer? En waar op je lichaam krijg die uitslag dan?

Sorry voor dit ultieme gegraaf en na je antwoorden stop ik ook echt met het spitten op het internet. Inderdaad om helemaal gek van te worden maar je bent zo onzeker dat je gewoon helemaal doordraait!

John - nogmaal bedankt voor je hulp/advies in deze. Waardeer dit heel erg en zie dat je er veel mensen mee helpt. Hoop dat je dit ook in de juiste proporties kan zetten.

Hoor graag nog even van je.

Herman