kat

• lady

HOI JOHN,

IK HEB 2 VRAAGJES:

_ALS EEN KAT NET EEN HIV PERSOON HEEFT GEKRABT EN EEN MINUUT LATER JOU, KAN JE DAN HIV HEBBEN??

_ALS EEN HIV BESMET IEMAND EEN BLOEDENDE VINGER HEEFT OFZO EN DAT KOMT OP DE BANK EN IK RAAK DAT PER ONGELUK AAN EN IK WRIJF METEEN IN MIJ OOG KAN IK DAN HIV HEBBEN.

WIL JE AUB ANTWOORD GEVEN.

• Edwin

> _ALS EEN KAT NET EEN HIV PERSOON HEEFT GEKRABT EN EEN MINUUT

> LATER JOU, KAN JE DAN HIV HEBBEN??

Als die kan iemand tot bloedens toe heeft gekrabt en binnen een minuut dat grapje bij een ander persoon herhaalt is er inderdaad een minimale kans op besmetting.

> _ALS EEN HIV BESMET IEMAND EEN BLOEDENDE VINGER HEEFT OFZO EN

> DAT KOMT OP DE BANK EN IK RAAK DAT PER ONGELUK AAN EN IK

> WRIJF METEEN IN MIJ OOG KAN IK DAN HIV HEBBEN.

Als dat allemaal binnen 1 a 2 minuten gebeurt, jij een flinke hoeveelheid besmet bloed goed hard in je oog wrijft, dan is er ook een minimale kans op overdracht.

Weet wel dat dit zeer theoretische voorbeelden zijn he. Na 2 minuten is het Hiv virus dood na verlaten van een besmet lichaam.

• lady

hoi john.edwin,

weet is een beetje too much , maar wil het toch graag even goed uitleggen want nu ben iik een beetje bang.

Het ging als volgt:een meisje (met een zeeeeer risicovolle vriend) werd door een kat gekrabt, en nu weet ik niet precies hoeveel tijd er tussen zat.

Maar de katging bij mij op schoot liggen en deed daarna zijn nagels door mijn broek en dat voelde ik wel in mijn huid. kan dit besmetting tot gevolg hebben????

groetjes

• Edwin

Er is alleen kans op overdracht wanneer:

- haar vriend inderdaad Hiv positief is

- daardoor dat meisje ook Hiv positief is

- de kat zo diep gekrabt heeft bij dat meisje dat er redelijke hoeveelheid bloed aan de nagels van de poes moet komen

- dit bloed ook aan/op de nagels blijft als de poes verder loopt

- de poes binnen 2 minuten jou ook tot bloedens toe gekrabt heeft.

Als al deze voorwaarden gelden is er een extreem minieme kans op overdracht.

Maar alleen al het gegeven dat de poes door jouw broek krabte stemt tot gerustheid. Het meeste bloed (indien aanwezig) zal zodoende afgevegen worden aan je broek eer de nagels door de broek komen. En dan nog is het onwaarschijnlijk dat jij ook tot bloedens toe gekrabt zult zijn.

Geen zorgen dus..