klein wondje en naald

• jos

John voor mij zeer duidelijk als een klein wondje open is (op de penis)

klein 1,5 mm is het eigenlijk onmogelijk besmet te raken. zie mijn vraag van gisteren. Je uitleg is duidelijk je zou uren lichaams eigen vocht, bloed, sperma, vaginaalvocht etc uren in het OPEN wondje moeten smeren voordat je besmet zou kunnen raken. Maar hoe zit het dan met een injectienaald, volgens mij kun je daar wel direct besmet door raken en is de kans zelfs groot van besmetting. Dus een klein openwondje heeft een zeer kleinbeetje bloed of wondvocht en een naald komt ook in contact met bloed wat is het verschil.

alvast bedankt voor de uitleg

• John.

Hoi jos.

Bij een naalden prik steek je dus door de huid heen, mogelijk in een bloedvat.

De barriëre van bloeddruk valt dan weg. Bovendien is bloed in een naald beter geconserveerd gebleven van het buitenmilieu. Verder is er kans dat veel meer bloed uit de naald komt dan de meeste mensen denken. Niet de “insteek” maar het “uithalen” zorgt voor enige onderdruk (vaccuumwerking) en wordt bloed uit de naald getrokken. Toch is risico voor hiv-infectie wellicht kleiner dan je denkt.

ALS we spreken over hiv-geinfecteerd bloed (maar een klein kansje) dan is risico voor overdracht hiv-infectie via prik met gebruikte holle naald ongeveer 1 : 300, statistisch gemiddeld.

Groeten John.