vraagjes

• Serf

Hallo John,

Allereerst wil ik je een compliment maken voor de site. Je doet echt prima werk!

Ik heb zelf ook een paar vraagjes. Ik hoop dat je ze voor me kunt beantwoorden. (sorry dat het zoveel vragen zijn)

1) Kun je door het tegen elkaar wrijven van de geslachtsdelen hiv oplopen? Indien dit niet het geval is: welke soa's kun je daar dan wel van oplopen?

2) Als je een druppel (menstruatie)bloed (of een nog kleinere onzichtbare hoeveelheid bloed) in je plasbuis krijgt, hoe reeel is dan de kans op hiv?

3) Als je met het voorvocht aan jouw handen (niet superveel voorvocht, dus niet kletsnatte handen) van degene die jij masturbeert, vervolgens jezelf masturbeert en zo dus het voorvocht van jouw sekspartner in jouw plasbuis kan komen, kun je daar hiv van oplopen?

Bedankt voor je reactie.

Groeten,

Serf

• John.

Hoi Serf.

1.) Vrijwel onmogelijk (of veel vers vaginaalvocht of sperma of bloed is aanwezig en raakt intensief in contact met slijmvliezen tijdens het wrijven.)

Andere soa´s kun je wel oplopen: Parasitaire soa zoals platjes, virale soa zoals herpes- virussen, humaan papilloma virussen (genitale wratten.) Bacteriële soa zoals chlamydia, gonorroe, syfillus, nsu. Schimmelinfectie´s. Etc.

2.) Moeilijk te zeggen, sterk afhankelijk van viral load (indien hiv-infectie) evt. (micro)trauma in de plasbuis (ontstekingen—> denk aan soa, beschadigingen.) Immuunrespons, strain van hiv. Etc.

3.) Geen reeele transmissieroute: Onmogelijk of bijna onmogelijk, dat weten we niet precies.

Groeten John.