Risico gelopen

• Jeroen

Hee John. Na een tijdje mee gelezen te hebben nu een vraag van mijn kant.

Onlangs sexueel contact gehad met een man. Dat wil zeggen, elkaar gepijpt. Ken zijn status niet, maar heb wel wat twijfels. Pas na de daad gekregen, anders was ik er nooit aan begonnen. Hij mij niet tot bloedens aan toe o.i.d. gepijpt, dus daar maak ik me geen zorgen over. Zelf had ik echter, vanwege licht ontstoken tandvlees, 2/3 wondjes op mijn tandvlees onder het ondergebit. Deze waren niet open, althans, niet in de zin dat ze bloedden, had geen bloedsmaak en als ik zeg maar spuugde zag je geen enkel bloed. Wel waren ze van dien aard dat wanneer ik mijn tanden poetste en erover heen ging, ze bloedden. Daarnaast nog een kleine afte in mijn mond, die ook niet open was. Heb hem zo'n 2 minuten gepijpt, zonder sperma. Wel enigszins voorvocht. Niet héél veel, maar een gemiddelde hoeveelheid.

Het pijpen ging ‘normaal’ zonder hard en diep stoten e.d. Ook is tijdens het pijpen de pik niet (herhaaldelijk) op een van de wondjes gekomen. Wel dus een beetje voorvocht in de mond.

Moet ik me naar aanleiding van mijn verhaal zorgen maken, of kan ik gezien dit verhaal geen hiv opgelopen hebben? Alvast bedankt voor je antwoord.

• John.

Hoi Jeroen.

Geen risico voor hiv-infectie in de omstandigheden die je weergeeft.

Groeten John.

• Jeroen

Echt niet?? Das een hele opluchting. Ik begon namelijk erg angstig te worden toen ik las dat wondjes door ontstoken tandvlees (en in mindere mate ook een afte bijv.) het risico bij orale sex aanzienlijk verhogen.

Hoe bedoel je dat dan??

• Edwin

Licht ontstoken tandvlees is niet genoeg voor een besmetting. Daarnaast zorgt het mondslijmvlies voor afbreuk van het Hiv virus.

Zoals John al zei, no problem..

• Jeroen

Ja, maar die wondjes die daar zaten waren wel vrij geïrriteerd. Oke, ze bloedden niet (enkel bij hhet tandenpoetsen indien de borstel erover heen ging), maar helemááál gesloten kunnen ze dan ook niet zijn toch??

• John.

Hoi Jeroen.

Het is niet cruciaal dat ze (de wondjes) niet helemaal gesloten zijn.

Feit is dat het niet reeel is in jouw situatie dat voldoende hiv-virussen of met hiv-geinfecteerde cellen (via het wondoppervlak) in bloedbaan of lymfestelsel geraken.

(Sommige) mensen lijken te denken dat als ergens 1 hiv-virusdeeltje naar binnen “glipt” het “raak” is. In wekelijkheid is maar 1 op de honderd(en!) hiv-virussen virulent genoeg voor infectie (het meeste hivRNA in hiv-virussen zijn bijvoorbeeld foute kopieën uit het hivDNA van geinfecteerde afweercellen.) Daarnaast wordt hiv in het menselijk lichaam aangevallen door T- en natural killercellen.

Bij een gezonde afweer en afwezigheid van co-infectie´s zijn vermoedelijk meerdere duizenden(!) hiv-virussen nodig voor infectie.

Groeten John.