urinebuisontsteking

• Ceril

Hallo John/Edwin,

Een vraagje: kun je, als je bij een prostituee bent geweest, die jouw heeft afgetrokken, en waarmee je dus niet in contact bent gekomen met haar slijmvliezen, een urinebuisontsteking oplopen door het afdrogen van je penis aan een handdoek of een irritatie door zeepgebruik? (door het douchen)

Ik had namelijk meteen een dag daarna last van branderigheid tijdens het plassen. En nu een week later nog steeds last van branderigheid.

Ik kan hier toch geen chlamydia of gonorroe van hebben opgelopen? Of wel soms? Ik ben toch niet in contact gekomen met haar slijmvliezen?

Groeten,

Ceril

• Edwin

Dag Ceril,

er is een hele kleine mogelijkheid op Candida of Monilia. Dit is geen Soa maar een veelvoorkomende schimmel (gist) welk 80 % van de mensen bij zich draagt, voornamelijk vrouwen. Deze schimmeld kan in de vagina, urinewegen een uitbarsting krijgen bij een veranderde ph waarde van het slijmvlies, bijvoorbeeld door het gebruik van zeep, condooms, etc..

chlamydia of gonorroe is zeer onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk als zij bijvoorbeeld de bacterie op haar handen had van een vorige klant.

Ik moet wel zeggen dat elke poging op diagnose gelijk in het onzinnige valt. Houden de klachten aan, ga dan naar je huisarts of naar de GGD.