Lymfeklieren - doodsangst

• Herman

Beste John,

Na je enigzins geruststellende antwoord van afgelopen maandag (zie onder) voel ik nu ineens (1 dag na je bericht) een opgezette klier aan de rechterkant van mijn nek (stukje onder mijn oor rechtstreeks doorlopend naar beneden).

Dit beangstigt mij nu nog meer (en nog meer stress…ik weet het echt niet meer…) omdat ik tot nu toe alleen last had gehad (zo'n 6 weken lang) van de linkerkant van mijn nek mbt pijnen en lichte opgezette klieren & nu ook ingetrokken trommelvliezen (volgens de dokter deze week).

Dit omdat je eerder vermelde dat bij ars vaak een diffuse gegeneraliseerde lymfadenopathie optreedt en ik dat tot nu toe niet had.

Heb dus nog de volgende vragen:

1. Indien er sprake is van ars (en dus grote mogelijkheid dat diffuse gegeneraliseerde lymfadenopathie optreedt) beginnen dan klieren meteen op te zetten op meerdere plaatsen van het lichaam, of gaat dit geleidelijk (met tussenpozen van een aantal weken) van de ene plaats naar de andere? Bijvoorbeeld bijv. van linkerkant naar rechterkant van je nek?

2. Ik heb dus alleen last van mijn nek maar moet je bij diffuse gegeneraliseerde lymfadenopathie automatisch ook last krijgen van je lymfeklieren onder je oksels, liesstreek of andere plaatsen? (daar heb ik dus helemaal geen last van gehad of iets gevoeld).

3. Kunnen nieuwe opgezette klieren (op andere plaats) nu ook nog ineens optreden (op nieuwe plaats van je lichaam) 9,5 week na het betreffende onveilige sexuele contact?

Ik zit hier nu echt weer mee en moet nog 3 weken wachten op HIV test. Sta op het punt van instorten…

Zou erg fijn vinden als je me toch zsm wat antwoorden en toch nog wat hoop kan geven.

Groeten,

Herman

=====

John. schreef:

>

> Hoi Herman.

>

> Een bekeken zaak… Nope!!! Je kans voor hiv-infectie is

> minimaal (net niet afwezig) maar anders gezegd, kun je

> stellen dat de kans dat er wat hiv betreft nix aan het handje

> is, ENORM groot is. Jouw klachten doen dat niet in twijfel

> trekken want die zijn niet ars-like.

> 1.) Hoewel koorts niet pe se aanwezig hoeft te zijn bij ars,

> is dat zeer vaak wel het geval, en dan bedoel ik: Koorts die

> je ook voelt, waar je tenminste hangerig van bent of zo ziek

> dat je het bed moet houden.

> 2./ 3.) Nee dat is niet vreemd. Je forse stress is feest voor

> allerlei microben die door verminderde afweer (stress)

> klachten kunnen veroorzaken, evenals de stress-reactie zelf.

> Het (herhaaldelijk) dichtzitten van een oor duidt op een

> bepaald type verkoudheidsvirus, niet hiv!

> Opgezette lymfeknopen bij hiv-infectie hebben zeer sterk de

> tendens van een diffuse gegeneraliseerde lymfadenopathie. Dat

> haal ik niet uit jouw beschrijving.

> - Stop met het spitten op internet over hiv en jezelf

> diagnostiseren met hiv.

> Het is onwijs,… gemakkelijk misleidend en gemakkelijk

> stresserend.

> - Tips bij stress over hiv:

> http://www.loket.net/aidsvragen/detail.asp?iFaq=251&iType=31

> - Doe 12 weken na dato risicootje een hiv-test. Bedenk dat

> kans dat je geen hiv-infectie zult hebben ENORM veel groter

> is dan wel.

> - Lees/ bestudeer (nogmaals) gebruiksaanwijzingen van een

> goed condoom. Verreweg de meeste “ongelukjes” zijn

> geassocieerd met onjuist gebruik van…, of gebruik van een

> onjuist condoom. Mogelijk kun je hier in de toekomst je

> voordeel mee doen.

> Nogmaals: Je klachten geven geen grond om hiv-infectie te

> vermoeden.

>

> Groeten John.

• John.

Hoi Herman.

1.) De tendens (bij opgezette lymfeknopen tijdens primaire hiv-infectie) is heel sterk dat ze op meerdere (en ook verschillende) lokaties gaan opgezetten. Dat hoeft niet allemaal op “dezelfde dag” te gebeuren. Als jij aan de “ene kant eerst” en later “aan de andere kant ook” van de nek opgezette lymfeknopen voelt/ meent te voelen dan is dat GEEN suggestie voor hiv-infectie. Bovendien heb je het eerder gehad over geblokte/ dichtzittende oor/ oren. Zoiets past in het plaatje van een verkoudheidsvirus/ adeno virus, geen hiv! Totaal geen reden om nu sterker aan hiv-infectie te denken! Ga ook niet op jacht om overal aan je lichaam je lymfeknopen te betasten. Je gaat geheit dingen voelen die… er altijd al waren, of door door andere oorzaken, buiten hiv om, meespelen. Bovendien kunnen lymfeknopen door herhaaldelijk te bevoelen ook gevoeliger worden en wat opgezet raken.

2.) Zie ook bij 1.) Heel sterk is de tendens: Ja dus.

3.) Weinig is onmogelijk bij hiv-infectie, maar opgezette lymfeknopen op meerdere plaatsen hebben zeer, zeer vaak een andere oorzaak dan hiv. Nogmaals, ga je niet lopen focussen op je lymfeknopen. Het is onwijs, zeer gemakkelijk misleidend om hieraan een hiv-diagnose te knopen en gemakkelijk stresserend.

Onveranderd ben ik van mening dat je kans op hiv-infectie (afgaande op je eerdere risicoduiding) zeer minimaal is. Houd voor ogen dat de kans ENORM MEGA GROOT is, dat je jezelf een enorme poets bakt om je piepkleine risico en je lymfeknopen aan te grijpen om te vrezen dat je dus hiv-infectie zou hebben.

Feel better.

Groeten John.