jochem

• vraag over huiduitslag

Hallo John. Ik heb een vraag over de huiduitslag die bij ars kan voorkomen. Heb op dit prikbord van je gelezen dat deze maculopapular is doorgaans, eenzelfde kleur en eventueel wat verheven. Maar hoe bedoel je dit verheven? Gewoon zeg maar zoals een muggenbult, of als een puistje/pukkeltje dat na verloop van tijd uitdroogt en zeg maar van de huid af te krabbelen is? Of kan dit allebei? Ik hoop op je antwoord, Jochem.

• jochem

Naam en onderwerp moeten natuurlijk omgekeerd.

• John.

Hoi jochem.

Een maculo papulaire uitslag is meestal een rode uitslag bestaande uit fijnmazige vlekjes. De vlekjes kunnen klein zijn (millimeters) maar ook groter. Soms aan elkaar grenzend waardoor je niet meer van afzonderlijke vlekjes kunt spreken maar ziet het geheel eruit als een egaal oppervlak (ongeveer als een zonnebrand.)

Onder de vlekjes kan de huid iets verheven/ verdikt zijn (papulair.)

Ongeveer kan dat lijken op muggebulten, ECHTER… de uitslag is niet een klein lokaal plekje (zoals een muggebult of een paar muggebulten) maar spreidt zich uit over een groter deel van het lichaam. Meestal de borst, soms (ook) bovenrug, bovenarmen, gezicht, een heel enkele keer bijna het hele lichaam.

Groeten, John.

• jochem

Oke, dank je wel John. Een ding nog: ik heb op m'n borst, schouderts en beetje op rug namelijk van die puistjes/pukkeltjes (soms met een beetje een puskopje erop, soms niet) die dus na verloop van tijd uitdrogen en je er zeg maar van de huid af kan krabbelen… dit is dus niet de huiduitslag die je bij ars doorgaans ziet?

• John.

Hoi jochem.

Wat je beschrijft is geen MP uitslag.

Groeten John.