John?

• Jeroen

Hee John. Sorry als ik lastig ben, maar ik zou graag nog een beetje uitleg willen naar aanleiding van http://www.prikpagina.nl/read.php?f=248&i=15929&t=15906 van 12 oktober jongstleden.

1. Bedoel je hier dat in het geval van de wondjes die ik aangaf en enige (niet hele grote, maar gemiddelde) hoeveelheid voorvocht in de mond het ‘onmogelijk’ is hiv op te lopen?

2. Je zegt dat voor besmetting vermoedelijk meerdere duizenden hiv-virussen nodig zijn. Hoe moet ik dit voorstellen? Hoeveel voorvocht is er bijvoorbeeld nodig om zoveel hiv-virussen bij elkaar te hebben?

3. Enkele uren na het sexuele contact voelde ik me door de stressdie ik meteen had niet lekker, wat die namiddag en avond en ook een beetje de volgende dag, resulteerde in wat ziek zijn en (lichte) koorts. Heeft dit invloed op je oordeel, aangezien mijn afweer daardoor misschien minder sterk is?

Ik hoop dat je mijn vragen beantwoorden wil, dank je, Jeroen.

• John.

Hoi Jeroen.

1.) Als je het accuraat wilt weegeven, dan moet je het “geen reeel risico” noemen.

Dat betekent dat nooit bewezen is, en nooit een duidelijk vermoeden heeft bestaan dat hiv-infectie door voorvocht in de mond met kleine beschadiginkjes in de mond heeft plaatgevonden. De meeste experts zullen het dan ook niet als risico-situatie aanmerken of termen gebruiken als nihil risico/ verwaarloosbaar.

2.) Slimme vraag, maar ik kan je niet vertellen of in een druppel voorvocht van iemand 10, 100, 750 of 4685 virussen zitten. Dat kan nl. heel erg verschillen.

WEL is de viral load van voorvocht MEESTAL laag/ zeer laag (lager dan in sperma, veel lager dan in bloed.) Maar bij primaire hiv-infectie en zeker als iemand ook nogeens een infectie in zijn uro-genitale traject heeft (bijvoorbeeld een soa in de plasbuis) dan zullen grote aantallen afweercellen present zijn (in de strijd tegen de infectie.) Het “cynische” is nu juist dat hiv bepaalde soorten van deze afweercellen “kaapt” en gebruikt om zich “duizenden malen” in te vermenigvuldigen. Bij uitstroom van voorvocht zullen dan ook extra veel hiv-virussen meereizen.

3.) Nope.

Groeten John.