kans op hiv bij vrouwen

• Regina

goede dag John,

ik heb eergister 2 keer onveilig contact gehad met iemand met onbekende serostatus.

ik had dag erna lichte diaree, ik begin beetje bang te worden.

Het is een bekende van me, toch weet ik niet zeker over zijn status aangezien hij wel andere vrouwen heeft gehad.

Nu wil ik van je weten hoe groot de kans is om als vrouwzijnde per onveilig contact hiv op te lopen.ik had gelezen dat het bij mannen ongeveer 0,3 tot 1 procent is.

ik hoop je reply snel te zien.

• Milica

Dag erna diarree is sowieso te kort voor symptoom van hiv, dus dat heeft niks met evt. besmetting te maken.

Over die kans: 0,3% is de kans op hiv wanneer je sex hebt met een hiv-geïnfecteerde. De kans dat die persoon hiv heeft is vaak natuurlijk ook klein, dus de kans dat je na sex met iemand van onbekende serostatus hiv oploopt is nog veel kleiner dan die 0,3%. Hangt natuurlijk van meer dingen af, zoals de handelingen die je doet en hoeveel hiv de besmette persoon in zijn lichaam heeft, maar dit zijn geloof ik de grove cijfers.

Zo heb ik het iig begrepen. Heb er itt John echter weinig verstanmd van, dus misschien dat hij iets anders te zeggen heeft erover ;)

• Edvin

Dat is afhankelijk van datgene je gedaan hebt, waar het onveilige contact dus uit bestond.

Bij coïtus zonder condoom met een besmet persoon heeft de vrouw een grotere kans op overdracht (man => vrouw) dan de man (vrouw => man). Dit omdat het gebied waar het Hiv virus opneembaar is bij de vrouw (gehele vagina) groter is dan bij de man (de eikel). Dit verschil wordt alleen maar groter als er ook ejaculatie plaatsvind…