Even een overzichtje

• Edvin

Beste mensen,

wat mij opvalt is dat veel vragen voortkomen uit een angst Hiv opgelopen te hebben, terwijl als ik de situatie lees er geen enkele reden tot angst is.

Daarom even dit voor alle duidelijkheid:

1.

Het Hiv virus kan alleen in leven blijven in het menselijk lichaam. Zodra het dit lichaam verlaat (bloed, plasma, sperma…) dan zal het zeer snel afsterven.

Komt het Hiv virus in aanraking met de buitenlucht, dan sterft het zeer snel af. Na 2 minuten mag je ervan uitgaan dat alle actieve Hiv cellen afgestorven zijn. Kom je dus na die 2 minuten in aanraking met bloed e.d. van de ander, dan is er geen kans op overdracht ook al is die ander wel besmet.

2.

In sommige gevallen kan het virus langer in leven blijven buiten het lichaam.

Hiv-virussen kunnen beter overleven in kou dan bij hitte.

Hiv-virussen kunnen beter overleven in een eiwitrijke dan in een eiwitarme omgeving.

Hiv-virussen kunnen beter overleven in een zuurstofarme dan in een zuurstofrijke omgeving.

Hiv-virussen kunnen beter overleven in donker dan bij (fel) licht.

De verlengde levensduur moet je echter zien in minuten.

3.

Het Hiv virus moet bij overdracht altijd in ruime mate aanwezig zijn en in bepaalde lichaamvloeistoffen.

Hiv komt in alle lichaamsvloeistoffen voor maar in bepaalde lichaamsvloeistoffen is de vitaliteit verzwakt en/of de concentratie zo laag dat er geen kans is op overdracht. Dit is in het geval van urine, zweet, traanvocht, speeksel, ontlasting, snot/neusslijm.

Overdracht vind alleen plaats middels met bloed, sperma, heel veel voorvocht, heel veel vaginaalvocht, etter.

4.

Overdracht van het Hiv virus kan dus alleen middels bloed, sperma, heel veel voorvocht, heel veel vaginaalvocht, etter. Maar 1 druppel bloed betekent nog niet een overdracht. Slechts 1 op de enkel honderd virussen zijn actief en daarnaast heeft het lichaam wel degelijk de mogelijkheid om het binnenkomende Hiv virus te vernietigen.

Vervolgens, snij jij jezelf met een mes waarop het virus zat, dan ga jij bloeden. Dit bloeden zorgt ervoor dat veel virussen niet jouw lichaam binnen kunnen komen maar juist naar buiten stromen, met het bloeden mee.

Tot zover?

• John.

Hoi Edvin.

Goed stukje Edvin.

Paar puntjes ter aanvulling:

Hiv buiten het lichaam kan slechts langer virulent (besmettelijk) blijven dan enkele minuten indien in een grote hoeveelheid virulent vocht. Niet een druppel of veegje bloed, niet een druppel of beetje sperma, maar bijvoorbeeld een plasje bloed (buiten SM-“ongelukken” zal dat bij sex sterk onwaarschijnlijk zijn, maar hiv in bloed in gevuld open reageerbuisje bij kamertemperatuur kan bijvoorbeeld meer dan een etmaal besmettelijk blijven.)

Wat hierbij meespeelt en waar wetenschappers (nog) geen eenduidig beeld van hebben is de rol (bij infectie en conservering van hiv) van hiv-geinfecteerde cellen.

Hiv kan nl. in 2 hoedanigheden voorkomen: 1.) Als losse virus partikels (copies of virions genoemd, bestaande uit het RNA-materiaal van hiv, het erfelijke materiaal van het hiv-virus en virale enzymen ingepakt in een eiwitmantel.)

2.) Als cell-bound hiv of hivDNA, d.w.z. het erfelijke materiaal van het hiv-virus ingebouwd in het DNA van een geinfecteerde afweercel. Zo´n geinfecteerde afweercel kan (evenals de “losse virussen”) worden overgedragen, waarna zo´n geinfecteerde afweercel - in feite geworden tot een hiv-fabriekje - zodra door chemokines/ cytokines geactiveerd, kan overgaan tot productie van honderden tot duizenden nieuwe hiv-virussen.

Afweercellen (door hiv-geinfecteerd) komen bij een hiv-geinfecteerd persoon altijd voor in het bloed, minder vaak in sperma, voorvocht, vaginaalvocht.

Groeten John.

• patrick

wie kan mij vertellen, hoe lang hiv in sperma besmettelijk blijft als het in een condoom zit???

groeten patrick

• mirella

Hoi,patrick. Ik denk zelf als het een druppel sperma is dat het dan snel uitdroogt door de lucht. Als het een fline klodder is denk ik dat het langer leeft.

• gert

Dus als ik het goed begrijp blijft ook vaginaal vocht nog enkele minuten virulent? Wat als je dus na een aantal seconden je penis aanraakt met vaginaal vocht aan de handen? Is er dan een kans op overdracht of is die theoretisch maar pracktisch nog niet voorgedaan?

Gr

• Mark

gert: dat virus blijft enige tijd actief, e.e.a. hangt af van de omstandigheden, zoals of er b.v. bloed aanwezig is. Theoretisch is overdracht mogelijk bij aanraken, echter, praktisch gezien is de kans wel erg klein. Het is heel moeilijk daar zo een antwoord op te formuleren. Wat b.v. meespeelt is hoe sterk het virus aanwezig is, hoe snel of intensief het contact geweest is tussen je handen en je pik etc.

• cara

Beste,

stel dat er een druppel voorvocht aan de buitenkant van het condoom zit (ook dus contact met lucht voor enkele seconden), is dit dan voldoende om via vaginaal contact hiv op de lopen? (ervoor ook oraal contact gehad, geen voorvocht opgemerkt ofwel opgenomen in mond)

• jmi17

Cara,

dat is onvoldoende voor hiv.

Wel voor andere soa's.

Dat kan je na 10 dagen laten testen en syfilis en hepatitis B na 3 maanden.

Jmi17

• Cara

en stel nu dat een jongen zijn penis aanraakt en dan naar binnen gaat in de vagina. Is er dan kans op hiv? Ik heb enkele minuten later de penis van de jongen in kwestie aangeraakt en geen voorvocht gevoeld. Er kwam pas vocht vrij een hele poos later…Mocht hij toch voorvocht aan hand hebben gehad zal dit niet veel zijn geweest (jongen produceert dit nauwelijks) en zal er wel een minuut gezeten tussen moment dat hij zijn penis heeft aangeraakt en mij met zijn hand bevredigd heeft (vaginaal). Ben gewoon zo bang voor hiv!? Is de kans aanwezig?

• jmi17

Cara,

er is dan enkel een kans op een soa.

Je kan bepaalde soa's al na 10 dagen laten testen.

Andere pas na 3 maanden.

Jmi17