Ben bang

• Maarten

Hallo John

3,5 weken terug heb ik iets heel stoms gedaan, sex gehad met een jongen waarvan ik wist dat hij hiv had. Had teveel gedronken en heb daarom geen condoom gebruikt, iets wat ik altijd doe en wat ik nog steeds niet begrijp dat ik dat niet gedaan heb. We hebben enkel gezoend en orale sex gehad, waarbij hij niet in mijn mond is klaargekomen maar waarbij ik geloof ik wel voorvocht in mijn mond had. Geen noemenswaardige wonden, misschien wat kleine dingetjes, maar geen ontstekingen of zo, ook geen keelneuken. Heb gelezen dat jij dit als safe sex omschrijft ten aanzien van hiv, maar vanwege zijn status was ik direct de volgende dag ontzettend bang. heb dan ook heel erg in de stress gezeten, echt elke dag, stond ermee op en ging er mee naar bed. Na zo'n twee weken merkte ik dat ik een candida(mond- c.q. tongschimmel)infectie had. Ik weet dat dit een teken van hiv kan zijn, maar weet uit ervaring van een vriend ook dat dit door stress (die ik toch 2 weken non stop had) veroorzaakt kan zijn en vatte het dus niet direct op als symptoom. Zolang ik geen koorts of opgezette klieren kreeg zou het hopelijk nog wel meevallen dacht ik. Echter, onlangs merkte ik zo'n 3 opgezette klieren bovenin mijn hals op, middenin zeg maar. Nu ben ik dus extra bang. Candida in de mond + opgezette klieren in de hals allebei precies nu vind ik eigenlijk te toevallig, vooral ook omdat ik geloof ik geen keelpijn of -ontsteking heb. En die klieren moeten toch érgens door opgezet zijn. Ik heb van je gelezen dat klieren normaal over het hele lichaam verspreid opgezet zijn en dat heb ik (geloof ik, is niet altijd makkelijk te voelen) niet, maar ben toch wel heel bang. Ook her en der (vooral op borst en schouders, maar ook enkele op been) pukkeltjes, lijkend op kleine puistjes, met soms een klein puskopje erop dat eigenlijk te klein is om uit te knijpen. Ook niet direct de huiduitslag waar ik overlas, maar toch weer een extra ding dat me bang maakt.

Je leest het al, ik laat me volledig leiden door de stress en ben nu echt doodsbang. Hoe kunnen die klieren nu opeens opgezet zijn? Die candida kan er misschien oorzaak van zijn, maar dan vind ik 3 (waarvan 1 groter is dan die andere 2 die erboven zitten) opgezette klieren toch wel veel. Help me alsjeblieft John, want ik trek het echt niet meer zo.

Dank je voor je hulp

Maarten

• John.

Hoi Maarten.

Tussen alle angstige fantasieën die je noemt en die niet realistisch zijn, noem je ook de juiste zaken op, alleen leg jij je geloof bij het niet-realistische angst-denken i.p.v. de nuchtere feiten en zeer acceptabele verklaringen.

NAMELIJK:

Feit: De sex en de omstandigheden die je beschrijft zijn safesex. Risico voor hiv is dan ook niet aan de orde. Het doet er dan verder niet toe of iemand wel/ geen hiv-infectie heeft.

Acceptabele verklaringen: Stress kan zeer wel de trigger zijn voor je candida-infectie in de mond. Dat je lymfeknopen in deze regio daarop kunnen reageren is ook niets abnormaals. Van een gegeneraliseerde lymfadenopathie lijkt me geen sprake.

Stop het zien van beren op de weg die er niet zijn.

Als je verders in het leven geen risico´s hebt gelopen voor hiv-infectie dan mag je er ook nu stellig vanuitgaan dat je geen hiv-infectie hebt. For sure!

Feel better.

Groeten John.

• Maarten

Heel erg bedankt voor je reactie, je zegt het eigenlijk precies zoals het is: realistische punten die in mijn voordeel werken (zoals het kleine/ontbrekende risico) zie ik niet en de kleine minpuntjes (dingen die op klachten lijken maar niet eens het echte ars-patroon hebben) vergroot ik ontzettend uit en maken me ontzettend bang.

Het feit dat ik een dergelijk risico heb genomen met iemand van wie ik weet dat hij dat heeft vind ik alleen zo ontzettend stom, waarna ik vanaf de eerste dag onwijs gestressed ben geweest en een gevoel had dat ik besmet was. Als ik dan ook nog eens deze klachten krijg kom je in een vicieuze cirkel terecht waarin klachten alleen maar erger worden, je er meer op gaat letten, je meer klachten ziet, enz. Mijn verstand geeft je dus helemaal gelijk, het is alleen zo moeilijk om m'n gevoel op dat niveau te krijgen….

In ieder geval bedankt voor je fijne woorden

• John.

Hoi Maarten.

En dat is precies je denkfout:

Het feit dat ik een dergelijk risico heb genomen met iemand van wie ik weet dat hij dat heeft vind ik alleen zo ontzettend stom,…

Het is GEEN feit, het is een gedachte uit angst.

Feit is… dat je geen reeel risico hebt gelopen…

Groeten John.