bang voor hiv

• anoniem

Beste John,

Ik heb een vraag over mogelijke hiv overdracht naar aanleiding van wat mij is overkomen.

Ik ben in april een keer in een gekke bui naar eeen sexclub geweest in Duitsland en heb daar sex gehad met twee vrouwen. Ik heb beide vrouwen geneukt met condoom. Ik ben door beide vrouwen gepijpt zonder condoom.

Toen ik bij een van de vrouwen mijn penis uit de vagina trok zat er wittige afscheiding op het condoom (is dit normaal of duid dit op een soa), ik heb deze vrouw ook even gebeft zonder beflapje. Had verder geen wonden in mijn mond en heb geen bloed gezien of geproeft.

Echter een paar dagen later begon voor mij de ellende, afscheiding uit de penis en pijn bij het plassen. Ik ben naar de huisarts gegaan dit was op donderdag of vrijdag en het bezoek aan de sexclub was op zaterdag. Ik heb een algemeen soa onderzoek gehad Chlamydia, gonoroe en nog een paar ziektes. De gonorroe uitslag was positief. Ik heb toen een antibiotica kuur mee gekregen van huisarts en leen paar dagen later werd ik gebeld door de assistente dat het beter was om een injectie te halen voor de gonorroe en heb dit ook gedaan.

Begin september ben ik gepijpt door een vrouw waarvan ik het verleden niet ken en had een paar dagen later weer klachten, zaterdags gepijpt en dinsdag of woensdag begonnen de klachten. Ben weer naar de huisarts gegaan en uit soa onderzoek bleek nu dat ik Chlamydia had. Ben hier inmiddels voor behandeld.

Mijn vragen nu zijn:

Zijn dit twee afzonderlijke gevallen van soa's of heeb ik die Chlamydia al opgelopen in Duitsland.

Mijn allerbelangrijkste vraag is nu heb ik nu ook risico gelopen op een hiv besmetting? Alleen onveilige orale sex gehad maar wel soa opgelopen. Bij die ene vrouw die ik heb gebeft zat er wittige afcheiding op het condoom toen ik mijn penis uit de vagina trok. Is dit normaal deze afscheiding of duidt dit op een soa.

Hopelijk kunt u mijn vragen snel beantwoorden ik ben echt ontzettend bang en weet niet meer wwat ik moet doen.

Met vriendelijke groeten anoniem.

• anoniem

Beste John,

Nog even dit ter aanvulling, ik heb in het verleden nog nooit sex gehad zonder condoom.

Heb alleen oveilige orale sex gehad in het verleden en nu ineens twee soa's.

In afwachting van uw antwoord.

Met vriendelijke groeten,

anoniem

• Edvin

Chlamydia wordt veroorzaakt door een bacterie, die zich nestelt in de slijmvliezen van de geslachtsdelen. Door gepijpt te worden kan je in principe geen Chlamydia krijgen.

Ook Hiv is niet over te brengen als je gepijpt wordt, mits er geen open wonden in de mond zich bevind.

• anoniem

Beste Edwin,

Bedankt voor uw snelle antwoord, hoe kom ik daan aan die Chlamydia en ik had er ook nog gonorroe bij.

Mijn vraag was ook of dit twee aparte gevallen zijn of dat ik die gonorroe en Chlamydia in een keer heb opgelopen.

Kun je chlamydia ove brengen via de handen, als ik dus het condoom van mijn enis haal en wat vaginaal vocht aan mijn handen heb.

En ik heb wel eens een vrouw gebeft zonder beflapje.

Ik heb dus alleen onveillige orale sex gehad.

Ik heb nog nooit geneukt zonder condoom, kan ik er dab vanuit gaan dat ik voor een hiv infectie nooit risico heb gelopen ondanks de twee soa's die ik heb gehad.

Met vriendelijke groeten,

anoniem

• barendenvandorp

ik heb 6 keer onveilig gevreeen vanaf mijn 14e tot mijn 21e

heb rond mijn 15/16 een aidstest gedaan en rond mijn 20e een soa test. mijn huidige vriend heeft zich laten testen en had niks en we hebben onveilig gevreeen. nu moet ik het ook doen, maar als hij niks heeft heb ik per definitie dan ook niks??

• Kenner

Gepijpt en soa en transmissiekansen

Allereerst zowel Chlamydia als gonorroe kunnen opgelopen worden door gepijpt te worden. Het komt minder voor maar , deze soa's kunnen ook in de keel/mond zitten. Probleem hierbij is dat de meeste mensen dit niet weten daar er met soa's in de keel er weinig of geen klachten zijn. Dus gepijpt worden is zeker niet veilig voor seksueel overdraagbare aandoeningen (zie herpes, syfilis, LGV?? is nog onduidelijkheid over , wratten, maar dus ook chlamydia en gonorroe!)

Opgemerkt meeste soa's worden via anale en vaginale seks overgedragen, maar hoeft dus niet te zijn.

De transmissie kansen van een soa liggen tussen de 30 % (syfilis, herpes) en de 80% (gonorroe) per contact (oraal, vaginaal of anaal)!

Gepijpt en hiv

Wat betreft hiv en gepijpt worden zonder condoom.Dit is waarschijnlijk de minst risicovolle vorm van seksueel contact (buiten knuffelen, wederzijdse masturbatie en zoenen waar er geen risico op overdracht is).

Kans op overdracht (zonder soa en zonder wondjes in de mond)

De kans op overdracht van een HIV+ mond naar een HIV- negatieve penis wordt geschat (doch opgepast zoiets is zeer moeiilijk te kwantificeren) op 5 op 10.000, dit zonder wondjes of soa's in de mond. Dus een zeer lage kans per contact.

Wordt je gepijpt door een HIV+ mond met zowel een soa (bv. chlamydia, gonorreo, syfilis, herpes, genitale wratten,… ) of andere wondjes in de mond ( aften, open zweertjes,..vergroot de kans op hiv overdracht met een factor 10 tot 100. Daar er een immense hoeveelheid virus in deze soa (bv een syfiliszweer) zitten.

De kans ligt dan op 5 op 1000 en 5 op 100.

Heb je zelf een soa? en je wordt gepijpt door iemand met soa en HIV+ wordt deze kans nogmaal eens vergroot!

Belangrijk is ook de viral load en het stadium van de hiv infectie. In een primaire fase van de hiv infectie ( de eerste maanden dat men besmet wordt ) dan gedraagt hiv zich als een echte soa en is superbesmettelijk.

Om te recapituleren:

gepijpt worden is laag risico voor hiv tenzij aanwezigheid van soa en wondjes in de mond van de partner.

tenzij je zelf een soa of een zweer aan de penis hebt.

tenzij een combinatie van bovenstaande en iemand in de primaire fase van de hiv infectie (deze laatste is pure pech om ziets te te komen) maar bestaat net zoals het risico.

Nu testen- wanneer kunnen we testen en wat is de zekerheid?

Verschillende mogelijkheden:

3 weken: test op antigeen en antistoffen : 50 % zekerheid

6 weken: test op antigeen en antistoffen : meer dan 90% zekerheid

12 weken: 95-99% zekerheid

24 of 6 maand: 100% zekerheid.

Betrouwbaarheid is er al na 6 weken, tenzij (weer die tenzij) je gecoïnfecteerd bent met bijvoorbeeld hepatitis.Zulke bijkomende infecties vertragen de aanmaak van antistoffen waardoor het beste is 3 maand te wachten.

• anoniem

Hoi,

Ik heb een vraag! 6 maanden geleden is er chlamydia bij mij geconstateerd. Ik heb daar direct een antibiotica kuur voor gekregen. Aan de dokters-assisten heb ik gevraagd of nu alles uitgesloten is (waarmee ik doel op HIV) en zij stelde mij gerust dat alles getest is.

Ik wilde zeker weten dat dit weg was dus heb bij mijn huisarts een uitstrijkje laten maken. Tevens is er toen een uistrijkje voor gonorroe gemaakt. Geen van de bacterieen waren bij mij aanwezig.

Mijn vraag is: ben ik nu ook getest op HIV of is dat een andere test? Als ik geen chlamydia of gonorroe heb, ben ik dan ook automatisch niet besmet met het HIV virus?

Dit is mij nl. niet geheel duidelijk!

Hopelijk kunt u hier antwoord op geven.

Bedankt!

• Anoniem

Hoi daar,

Ben na 11 weken getest op HIV en ik ben negatief bevonden,

mag ik nu helemaal gerust zijn?

• christie

hallo,

ik heb in oktober sexueel contact gehad met een man die later positief bleek te zijn voor syfilis. we hebben onveilige orale sex gehad en hij had een wondje in de mond. wanneer ik heb tongzoende heb ik bloed geproefd. ik ben nu positief getest op syfilis en mijn bloed is naar het labo voor de aids test voor confirmatie… hoe groot is de kans dat ik hiv + ben? mijn ex partner zei dat hij hiv- was …

bange groeten

christie

• anoniem

hoi,

ik heb mijn vriend gepijpt, en daarna een aantal kleine blaasjes in m'n mond gekregen. Ik weet van mijn vriend dat hij vaker dingen op seksueel gebied heeft gedaan met anderen meiden. Kan het zijn dat ik met die kleine blaasjes in m'n mond een geslachtsziekte heb?

Mvg