John graag een reactie (voor John)

• Rowena

Hallo John,

Ik wil je even mijn verhaal vertellen, ik ben een 27 jarige jonge dame en ik heb 3 jaar lang in de prostitutie gewerkt, met plezier.

Tot een jaar geleden ik wel erg vaak klap condomen kreeg (ik had er in een week tijd wel 2) en in al die die drie jaren zeker wel 14 kapotte condooms gehad

ik raakte in paniek en ben toen direct gestopt met het (prostitutie) werken, omdat ik me besefte dat het wel eens mis kon gaan

ik heb toen maanden lang in stress en angst gezeten en uiteindelijk na 6 maanden heb ik me laten testen

de uitslag was Hiv negatief (geen hiv) ik ben daar dolblij mee, ik dacht namelijk echt dat ik het had.

Nu ben ik al een jaar niet meer gaan werken, alleen door angst voor hiv

Ik wil het werk graag weer doen, ik hou van dit vak, ben er serieus in, en niet te vergeten het verdiend heel goed

Constant maalt het in me hoofd, ik wil weer beginnen maar dan komt de angst weer naar boven stel je voor ik krijg dan weer een klap condoom en ik krijg hiv

dat weerhoud me ervan om dit werk weer te doen

Daarom vroeg ik me af

als ik prostituee zijnde, altijd alles veilig doet Pij.pen Ne.uken met condoom en geen anaal doe

Hoe groot zijn de kansen voor mij om hiv geinfecteerd te raken als er een condoom bij een klant scheurt

wil zo graag weer werken maar de angst om ziek te worden :( beheerst mn leven

ik baal ontzettend ervan

Ik zou het waarderen als je een goes stuk neerzet

met voordelen nadelen, en andere dingen

met in je hoofd houdend dat ik het graaaaaaaaaaaag weer wil doen

kus Sanne

• John.

Hoi Rowena.

Het is zeer te waarderen dat je je voor je eigen gezondheid en daarmee ook voor je klanten, inzet om de sex safe te houden.

De crux zit ´m bij het condoom.

Scheuren van condooms of afglijden is bijna altijd geassocieerd met onjuist gebruik van een condoom, of een condoom dat niet goed past of van slechte kwaliteit is.

Het is dus BELANGRIJK hierover het naatje van de kous te weten en het consequent op te volgen.

Here we go:

-1.) Gebruik alleen condooms met een CE keurmerk.

-2.) Bewaar de condooms in ongeschonden verpakking en zorg dat de verpakking tot aan opening, ongeschonden is gebleven.

-3.) Bewaar condooms op een plaats op kamertemperatuur (dus niet vlakbij een hete verwarming o.i.d.)

-4.) Condooms waarbij de uiterste gebruiksdatum is verlopen, vernietigen.

-5.) Condoomverpakking niet met scherpe voorwerpen (mesje, schaartje, tanden,…) open maken, ook niet bewaren samen met scherpe voorwerpen.

-6.) Gebruik bij zeer groot geschapen mannen een grotere maat, bij klein geschapen mannen een kleinere maat. Een condoom mag niet pijnlijk knellen maar zeker niet gaan flodderen (losjes zitten.)

-7.) Rol het condoom helemaal af over de pik. De pik moet zo veel mogelijk bedekt zijn, MAAR…

-8.) Knijp bij het omdoen het tuutje dicht! Dit is belangrijk als spermareservoir (moet dus vacuum zijn, anders kan er te veel spanning op het condoom komen.)

-9.) Pas op voor scherpe nagel(randen.) Doe het condoom om met korte of rond gevijlde nagels opdat het niet kan beschadigen. Pas ook op met scherpe sieraden aan de vingers.

-10.) Als de man is klaar gekomen, zorg ervoor dat hij (of jij) de pik met condoom onderaan vastpakt en eruit haalt. Blijven hangen in de vagina na het klaarkomen maakt de pik slapper en dunner en condoom kan dan afglijden.

-11.) Gebruik nooit olieën of vetten als glijmiddel. Dat maakt latex condooms poreus wat scheuren mogelijk maakt. Ook geen lotions o.i.d. gebruiken. Gebruik alleen glijmiddel op waterbasis.

-12.) Als een man zegt dat hij allergisch is voor condooms (latex allergie bestaat inderdaad!) zorg dan dat je ook condooms hebt van poly urethaan. Deze zijn moeilijker te verkrijgen maar even zo goed, mits CE keurmerk.

Allergie tegen poly urethaan is extreem zeldzaam.

-12.) Gebruik geen condooms met spermicide nonoxinol-9. Hoewel in reageerbuis is bebleken dat nonoxinol-9 ook hiv-virussen gedeeltelijk kapot maakt, kan het ook inwendige slijmvliezen van de vagina zodanig aantasten dat voldoende vitaal hiv, juist gemakkelijker(!) naar binnen kan. Bovendien kan vaak gebruik van nonoxinol-9 (niet bewezen maar vermoed!) baarmoederhals kanker uitlokken.

-13.) Als een neukpartij lang duurt (langer dan 20 minuten) doe de man dan een nieuw condoom om.

-14.) Zeer ruige neukpartijen (met heftige “flipflop bewegingen”) kan afglijden en scheuren ook bevorderen. Voorkom echt ruige sessies.

-15.) Laat mannen met piercings door hun eikkel of voorhuid buiten je vagina.

Deze piercings kunnen het condoom eerder beschadigen.

-16.) Doe bij voorkeur ZELF het condoom bij mannen om. Zorg dat je aandacht daar voor hebt en voldoende verlichting om te zien wat je doet.)

-17.) Durf assertief te zijn, zeker als het gaat om safesex. Laat je niet imponeren. Maak duidelijk van te voren wat je wilt. Over onveilige sex is bij jou niet te onderhandelen.

Verdere maatregelen.

Zorg voor regelmatige checks op soa. Een soa kun je ook krijgen bij veilige sex. Als je een soa zou hebben, en er zou ooit eens een condoomincident komen, dan kan eventueel hiv, door aanwezigheid van een soa, eerder tot infectie leiden.

Bij een condoomincident: neem contact op met GG en GD of (academisch) ziekenhuis voor evaluatie risico en eventuele PEP behandeling.

Doe dat liefst binnen enkele uren. Zie: http://www.hivnet.org/OverHivEnAids/VeiligOnveilig/PEP.html

Tot zo ver.

Onthoud:

Juist gebruik van een goed condoom zal condoomincidenten zoals scheuren en afglijden zeer drastisch verminderen.

Groeten, John.