controlevraag

• niels

hallo john of edvin (of is het edwin?)

Ik heb een vraagje.

Mijn huisarts zegt dat hiv binnen enkele luttele seconden dood is.

Hier lees ik steeds 1 -5 minuten.

Weten jullie dan misschien wat hij bedoelt, ik bedoel is een veegje bloed ofzo binnen enkele seconden dood of iets ???

groeten van niels

• John.

Hoi niels.

De vitaliteit van hiv-virussen, buiten het lichaam, in een open milieu, dus in contact met lucht (zuurstof) duurt kort. Hiv is een zeer fragiel virus. Hoe kort, is afhankelijk van meerdere omstandigheden en is nooit precies weer te geven. Wel een indicatie. Een vloeistoffilm (uitgestreken veegje) bloed, voorvocht, vaginaalvocht waarschijnlijk niet langer dan luttele seconden. In een “klodder” sperma, plasje bloed, zeker langer, minuten lang. In afgesloten toestand (bijvoorbeeld afgesloten reageerbuisje met bloed) kan hiv bij kamertemperatuur meer dan een etmaal virulent blijven. Contact met zuurstof vooral, maar ook temperatuur (hiv kan beter tegen lage temperaturen dan tegen hitte) en ook licht, hebben invloed. Hiv dat omringd is door een eiwitrijke vloeistof (bijvoorbeeld bloed, sperma) houdt het langer uit, dan in contact met andere vloeistoffen.

Groeten John.

• niels

ik durf het echt bijna niet te vragen en ik ben ook echt heel erg bang dat jullie mij nu verschrikkelijk gaan uitlachen, maar je schreef:

Hiv dat omringd is door een eiwitrijke vloeistof .

Betekent dat dat als bloed word geknoeit op eten dat het langer leeft op een ei als op brood ??

sorry dit is echt geen grap,ik weet het anwoord echt niet.

groeten

• John.

Hoi niels.

Nope. Eiwitten trouwens, is niet alleen het wit van een ei. Eiwitten bestaan uit ketens van aminozuren. De buitenkant van een hiv-virus is ook opgebouwd uit eiwitten. Bloed, sperma zij vloeistoffen waarin zich eiwitten bevinden. Die hebben een zekere beschermende werking voor het hiv-virus.

Groeten, John.