11 weken, 3 dagen

• Mirjam

John, vandaag de uitslag van mijn test ontvangen, na eeen klein risico gelopen te hebben: negatief! Heel blij natuurlijk. Echter, blijk me een week misteld te hbeben, begaf me tijdens de test 80 dagen (11 weken en 3 dagen) en dus niet zoals ik dacht 87 dagen (12 weken en 3 dagen) na risico. Hierdoor baal ik en weet ik niet of ik 100% opgelucht kan en mag zijn.

John, is dit resultaat toch niet helemaal betrouwbaar en moet ik me opnieuw laten testen of is de kans om toch positief te zijn enkel een theoretisch gevaar? Vooral omdat ik echt tegen een nieuwe test op zie, temeer vanwege de wachttijden die er hier zijn en de spanning eromheen. Ik hoop op je antwoord.

• Edvin

Die 12 weken moet je zien als een maximaal gemiddelde (statistisch gezien). Niet iedereen reageert op precies dezelfde manier, bij de ene zou je in principe al goed kunnen testen op 11 weken en de andere op 11 weken en 3 dagen, etc.. je kan dit nooit gaan middelen, daarom nemen ze het maximaal gemiddelde als lijdraard en dat is nu 12 weken.

80 dagen ipv 87 dagen is dus zeer betrouwbaar. Wil je de volle 100 % betrouwbaarheid dan is dat statistisch gezien onmogelijk. Een bijna 100 % score is wel mogelijk en 120 dagen is dan weer betrouwbaarder dan 100 dagen dan 87 dagen dan 80 dagen.