Hallo Edvin, John e.a.,
ik weet dat hier enorm veel berichten worden geplaatst en ik heb me vantevoren goed ingelezen, maar zoals velen hier heb ik toch nog vragen. Ik hoop dat iemand wil reageren.
Hoe dan ook petje af voor jullie deskundigheid en bereidheid om veel mensen keer op keer gerust te stellen.
1. De test is na 3 maanden/12 weken/87 dagen uitvoerbaar. De 6 maanden worden blijkbaar gehanteerd bij onder meer auto-immuun ziekten. Nu hoorde ik laatst dat ook bij een gezond iemand de test na 3 maanden herhaald diende te worden op wens van de huisarts. Betekent dit dat ik dan toch moet uitgaan van 6 maanden?
2. Ik heb (half oktober) risico gelopen, maar naar zeggen van mijn eenmalige bedpartner zou er geen risico zijn. Toch ken ik deze persoon verder niet, weet dat hij wisselende contacten heeft gehad ‘in het verleden’ en nu zit ik toch in de rats. Hij beweerde niets te hebben, maar toen het verstand weer bovenkwam twijfelde ik daar aan.
Ongeacht of ík HIV heb opgelopen of niet, ik zit meer met het volgende. Ik heb begin november na het bovenstaande onveilige contact, een andere man (wie ik wel kan vertrouwen) zonder condoom gepijpt. Ik maak me druk om zijn gezondheid. Klopt het dat er voor hem weinig/geen risico is? Hij heeft mij ook met de hand bevredigd (in de vagina) maar ik vermoed dat hij geen open wondjes had.
3. Je hoort/leest zo vaak dat veel soa's ongemerkt voorbij gaan (dus ook de meer onschuldige varianten). Waar kan ik me het beste op laten testen om gewoon zeker te zijn? En welke risicovolle dingen kun je naast HIV nog meer oplopen (zoals hepatitus)?
Ik houd me ondertussen vast aan een 8 weken test. Dat is toch al wat sneller dan 12 weken.
Respectvolle groet, Sleepless