Zonder condoom maar wel veilig?

• Deacon

Hoi John

Ik en mijn Vriendin willen het binnekort graag zonder condoom gaan doen. Dit omdat het ons fijner lijkt. Nu snap ik dat het niet save is als ik zonder condoom vrij. Maar Ze is mijn eerste vriendin waar ik sexueel actief mee ben. En Zij heeft voor Mij maar een vriend gehad. Ze slikt overigens altijd trouw de pil

Wat kan ik het beste doen om zonder condoom te vrijen maar wel veilig?

Bedankt

Deacon

• John.

Hoi Deacon.

Geslachtsgemeenschap zonder condoom is alleen veilig t.a.v. hiv, als het gebeurt tussen twee mensen die geen hiv-infectie hebben. DUS: Om daarvan zeker te kunnen zijn kun je (beiden) kiezen een hiv-test te doen. Wil je/ jullie dat niet, kun je met elkaar ieders zijn en haar sexuele verleden eerlijk doorspreken (voor zover alles te herinneren is en er ook geen sprake is geweest van sex onder invloed, waardoor onveilige handelingen misschien vergeten zijn of men deze niet door heeft gehad.)

De pil is een (in hoge mate) betrouwbaar middel om zwangerschap te kunnen voorkomen maar doet HELEMAAL NIETS ter voorkoming van hiv en soa(!)

Als onbeschermde sex met vroegere partner(s) sporadisch is voorgekomen dan zal risico voor hiv extreem laag zijn, en kun je met elkaar bespreken bij welk klein risico je je nog comfortabel kunt voelen. Rockharde zekerheid kan alleen een hiv-test geven. Maar waarom geen hiv- test… immers, kans op (onopgemerkte) soa bij vroegere sexuele contacten is aanzienlijk groter dan hiv-infectie. Als men checkt op soa, is het van gelijke moeite, om meteen even bloed te laten prikken voor hiv.

Keuze aan jullie.

Groeten, John.

• Deacon

Dank je wel voor je snelle reactie. Ik begrijp dat een HIV test uitsluitsel kan geven. Hoe word er dan gechecked op soa's? ik begrijp dat je voor HIV bloed moet laten afnemen, maar hoe zit dat bij soa's? is dat ook een bloedafname? en kan dat dan niet alle 2 in een keer worden afgenomen?

Dank je wel

• John.

Hoi Deacon.

Voor hiv, syfilis, hepatitus B wordt bloedonderzoek gedaan.

Voor chlamydia, gonorroe, nsu kweekje uit slijmvlies en urineonderzoek.

Voor HPV, herpes, candida: Visuele (inwendige) inspectie.

Bij een soa-poli (van een GG en GD instelling in de grote steden) kun je de ‘hele molen’ in 1 visite doorlopen.

Half uur na afloop de voorlopige uitslagen, een week later de definitieve uitslagen.

Voor hiv bestaat een sneltest: Half uur later al de definitieve uitslag.

Groeten John.