10 seconden unsafe

• Brian

Hallo allemaal,

Ik heb iemand gepentreerd en ben ook snel klaar gekomen . Dit is het enige wat er is gebeurd. Ben daarna direkt weggegaan van de schrik. Dit alles heeft maar 10 seconden geduurd en hooguit 6 stoten. Ik heb direkt mijn penis eruit gehaald en schoongeveegd omdat ik behoorlijk was geschrokken omdat het niet safe was.

Mijn vraag is of de hiv virus in dit geval overgedragen zou kunnen worden of moet het echt met bloed gepaard gaan.

Bedankt alvast voor jullie reakties.

• John.

Hoi Brian.

In de geschikte omstandigheden (voor het hiv-virus) kan fusie van een virusdeeltje met een afweercel of binnendringing in bloedbaan of lymfestelsel binnen een seconde plaatsvinden. Geschikte omstandigheden bestaan uit slijmvliescontact (wrijving) IN het lichaam waarbij contact met een mogelijke hiv-virulente lichaamsvloeistof bijvoorbeeld vaginaalvocht, bloed, darmvocht, ontstekingsexcudaat, etc. Bij sexuele penetratie is dat DUS het geval. ECHTER, de korte duur die je beschrijft maakt het zeer veel moeilijker (meer onwaarschijnlijk) dat voldoende vitale hiv-virions zouden binnendringen of zich binden aan afweercellen in/ aan de slijmvliezen van je pik. Onmogelijk is het net niet(!) dus risico, maar je risico is zeer, zeer minimaal. Daarbij vanuitgaand dat de sexuele partner hiv-geinfecteerd zou zijn, wat nog maar de vraag is.

De hamvraag (omdat er toch een minimaal risico is) wel/geen hiv-infectie, kan alleen een hiv-test je geven, 12 weken na dato voorval.

Groeten John.

• Brian

John,

de slijmvliezen van je pik. Waar bevind deze zich en hoe vind de hecting van de virus plaats. Is dit alleen het geval als er een wond is of scheur.

• John.

Hoi Brian.

Pisbuis en uitgang van de pisbuis en binnenkant voorhuid is slijmvliesgebied.

De eikkel zelf is niet echt slijmvlies maar een dunne huid.

Alleen bij beschadiginkjes kan het hiv-virus hier wel doorheen.

In de urethra (pisbuis) en binnenkant voorhuid (beiden wel een slijmvliesgebied)

bevinden zich macrofagen en antigeenpresenterende cellen (langerhans cellen.)

deze kunnen hiv aan zich binden en transporteren naar het lymfestelsel.

Hiv-virus kan deze afweercellen (en vooral type CD4 lymfocyten) infecteren d.m.v. receptoren aan de buitenkant van de virusmantel. Hiv gebruikt cytokines en chemokines als moleculaire ‘sleutels’ om te fuseren met het membraan van een afweercel.

Groeten John.