Vraag aan John, betreffende candida

• Michiel

Hallo John.

Ik stel deze vraag n.a.v. eerdere reacties van je op dit prikbord. Ik ben nu dik 12 weken na risico, heb me laten testen en ben in afwachting van deuitslag.

Een kleine twee weken na risico kreeg ik te maken met candida achterin mijn mond. Ik koppelde dit vooral aan de vele stress, aangezien ik niet echt koorts heb gehad ofzo. Die hevige stress (vanaf het moment van risico tot aan een week of 7/8) is nu wel voorbij. Natuurlijk nog steeds enigszins gespannen, maar wel een hel stuk minder dan in die eerste weken. Ik las, dat jij zei dat candida door stress vanzelf verdwijnt wanneer de stress weg is. Echter, bij mij is het nog niet weg. Ik kan het erafschrappen, waarop het wat bloedt, maar de dag erna is het weer terug. Ik begin me nu toch wel zorgen te maken, aangezien de echte stress eigenlijk wel weg is. Hoe lang duurt het ongeveer voordat candida na het stoppen van stress verdwijnt? En bedoel je dan echt totaal geen stress meer, wat ik pas na de uitslag kan hebben? Graag wat uitleg, dank je.

Michiel

• John.

Hoi michiel.

Stress gerelateerde klachten kunnen na de stress nog enige tijd aanhouden, soms verhevigen. Langdurige stress dempt de afweer, en zorgt voor verhoogde afgifte van cortisol, welke ontstekingsremmend werkt. Na de stress kunnen de bijnieren tijdelijk uitgeput zijn en daalt cortisolspiegel sterk, terwijl de afweer nog niet hersteld is.

Als je schrijft dat onveilige sex heeft plaatsgevonden, is hiv-infectie niet uit te sluiten (al heb je geen kenmerkend ars syndroom gehad met koorts) en kan ik niet zeggen of stress de enige trigger voor de candida is (geweest.)

Naar ik begrijp ben je spoedig verlost van de onzekerheid.

Groeten John.

• Michiel

Dus het is niet gek dat na het stoppen van de ergste stress, die candida nog lang aanhoudt?

Echt onveilig was het niet, pijpen zonder klaarkomen, maar ben er wel bang voor.

Dinsdag over een week hoor ik het

• John.

Hoi Michiel.

Risico voor hiv-infectie is niet reeel.

Dus je mag er vanuit gaan dat de candida niet door hiv komt.

Groeten John.