chlamydia/gonorroe in de keel

• Maarten

Paar vragen over chlamydia en gonorroe in de keel.

1) Ik meen me te herinneren dat een van deze twee soa's heel moeilijk in de keel terecht kan komen, omdat het zich daar niet thuisvoelt. Welke van de twee is dit?

2) Klopt het dat deze soa's doorgaans (niet altijd, maar wel regelmatig) na een maand of 2/3 vanzelf verdwijnen, omdat ze door al het eten e.d. nauwelijks kunnen blijven zitten?

3) Mogelijke klachten hiervan zijn keelpijn. Is deze keelpijn enkel in het begin aanwezig, of blijft deze net zo lang aansluimeren totdat de bacterie weg is?

4) Welke antibiotica zijn er precies voor deze soa's in de keel?

Dank u alvast

• John.

Hoi Maarten.

1.) Chlamydia.

2.) Een gonorroe-infectie in de keel is veel meer reeel, hoewel het - door de bank genomen - moeilijker is een soa in de keel te krijgen dan in plasbuis. ‘Door de bank genomen’ want het is natuurlijk mede afhankelijk van de wijze hoe men sex bedrijft. Met eten (of je speeksel wegslikken) heeft het nix te maken… bacterie welke gon. veroorzaakt nestelt zich in slijmvliescellen en voedt zich met deze cellen.

3.) keelpijn en/of een vieze smaak in de mond en/of meer rood slijmvlies achter in de keel en/of het opmerken van pus/etter kunnen wijzen op een gon. infectie. Maar een gon. infectie kan ook zonder klachten aanwezig zijn en blijven sluimeren. Het afweersysteem kan de bacterie-kolonie niet zelden niet geheel uitroeien, waardoor klachten kunnen schommelen: wel/ geen klachten en dan weer wel, of zeer lang niet, etc…

4.) Even wat voor je gekopieerd, scheelt typewerk.

Chinolon-antibiotica

Chinolon-antibiotica zijn middelen die de groei van vele soorten bacteriën remmen. Ze blokkeren een eiwit dat een belangrijke rol speelt bij de bacteriegroei. Hierdoor kan de bacterie zich niet meer vermenigvuldigen en sterft af. Het wordt als eendaagse kuur voorgeschreven. Voorbeelden zijn ciprofloxacine, norfloxacine en ofloxacine.

Tetracycline-antibiotica

Tetracycline-antibiotica zijn middelen die de groei van vele soorten bacteriën remmen. Ze remmen de eiwitaanmaak van de bacterie. Een bacterie die geen eiwit kan aanmaken, kan zich niet meer vermenigvuldigen en sterft af. Voorbeelden zijn doxycycline, minocycline, tetracycline.

Macrolide-antibiotica

Macrolide-antibiotica zijn middelen die de groei van vele soorten bacteriën remmen. Ze grijpen in op de eiwitaanmaak binnen de bacterie. Een bacterie kan zonder eiwitten niet verder groeien. Hierdoor sterft de bacterie. Voorbeelden zijn erytromycine, roxitromycine.

Antibiotica van het sulfonamide-type

Antibiotica van het sulfonamide-type zijn middelen die vele soorten bacteriën doden. Ze dringen door in de bacterie en verhinderen de aanmaak van een stof die essentieel is voor de bacterie. Hierdoor sterft de bacterie. Voorbeeld is trimethoprim in combinatie met sulfamethoxazol.

Cefalosporine-antibiotica

Cefalosporine-antibiotica doden vele soorten bacteriën. Ze blokkeren een eiwit dat een belangrijke rol speelt bij de bacteriegroei, waardoor de bacterie afsterft. Voorbeelden zijn cefuroxim en cefpodoxim.

Geneesmiddelen beschreven op deze site die toegepast worden bij Gonorroe

In deze lijst vindt u merkgeneesmiddelen, merkloze geneesmiddelen en werkzame stoffen. Voor merkloze geneesmiddelen wordt meestal de naam van de werkzame stof gebruikt, vandaar dat sommige namen dubbel voorkomen in de lijst. Merknamen en merkloze middelen worden hier met een hoofdletter geschreven, de werkzame stoffen met een kleine letter.

Bactrimel

Cefofix

cefpodoxim

ceftriaxon

Ceftriaxon

cefuroxim

Cefuroxim

ciprofloxacine

Ciprofloxacine

Ciproxin

Co-trimoxazol

Doxy Disp

doxycycline

Doxycycline

Erythrocine

Erytromycine

erytromycine om in te nemen

Minocin

minocycline

Minocycline

norfloxacine

Norfloxacine

Noroxin

ofloxacine

Ofloxacine

Orelox

Rocephin

roxitromycine

Roxitromycine

Rulide

Tarivid

Tetracycline

tetracycline om in te nemen

trimethoprim met sulfamethoxazol

Vibramycine

Zinacef

Zinnat

De informatie over bovenstaande aandoening is geschreven door het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG). Het onderdeel over de geneesmiddelen die bij de aandoening kunnen worden gebruikt, is geschreven door het Wetenschappelijk Instituut Nederlandse Apothekers (WINAp). Hoewel bij het opstellen van de tekst uiterste zorgvuldigheid is betracht, zijn het NHG en het WINAp niet aansprakelijk voor eventuele schade die zou kunnen voortvloeien uit enige onjuistheid in deze tekst.

Groeten John.

• Maarten

Ok, dank je. Nog 2 kleine onduidelijkheden:

1) De verpleegkundige die me testte zei namelijk dat als ik al gonorroe zou hebben, er een grote kans zou zijn dat dit nu (3 mnd na dato) weg zou zijn door al het eten en verkeer dat er langskomt. Maar dit is bij jou dus niet bekend?

2) Als ik de week na de orale sex last van keelpijn heb en enigszins rode keel, dan kan dit dus door gonorroe komen. Echter, na die week heb ik er geen last meer van gehad, nu nog steeds niet. Wijst dit daarom niet direct op gonorroe, of zijn de gonorroe-klachten, net als bij hiv, slechts een kort syndroom, om vervolgens onopgemerkt te blijven zitten? Gevallen dat er geen klachten zijn dan uitgezonderd.

• John.

Hoi Maarten.

1.) Nog nooit van deze verklaring gehoord.

2.) Een gon. infectie in de keel komt eerder voor bij diep pijpen, waarbij contact met keel slijmvlies. Bij niet diep pijpen/ beffen kan het ook, maar het is ver weg van vanzelfsprekend dat je een gon. infectie zou hebben door orale sex. Zoals eerder gezegd, mogelijk maar moeilijk.

Mensen met (veel) wisselende sexpartners doen er wel verstandig aan om zich ieder halfjaar te laten checken op soa. Daar hoort (aannemende dat ook van orale sex sprake is) ook een uitstrijkje van de keel bij. Wel of geen klachten, je kunt daar niet aan opmaken of er sprake is van een gon. infectie.

Groeten John.

• Maarten

Ok, dank je, is duidelijk. Weet ook niet waar die vrouw dat vandaan haalde, ze zei het iig.

Laatste vraagje (sorry als ik vervelend ben, maar wil het graag weten): ALS gonorroe gepaard gaat met klachten, zijn deze klachten dan tijdelijk, zoals bij primaire infectie bij hiv, of is de tendens dat deze klachten min of meer aanhouden tot de infectie weg is? In andere woorden: zullen deze klachten aanwezig blijven en/of herhaaldelijk terugkomen, of zijn ze slechts - indien aanwezig - aanwezig in het begin, als signaal dat er iets fout zit?

• John.

Hoi Maarten.

Klachten kunnen terugkeren.

Dus er kunnen eerst geen klachten zijn, dan weer wel, dan weer niet, dan weer wel, etc..

Als de bacterie zich uitbreidt, zal het imuunsysteem daarop reageren. (Beiden, dus het geactiveerde immuunsysteem en de vemenigvulding van en schade door de bacterie kunnen - niet per se - klachten geven.) Als door activering van het immuunsysteem grote aantallen bacterieën zijn gedood, kunnen klachten weer afnemen/ verdwijnen. Niet alle bacterieën worden per se uitgeschakeld. Deze kunnen later weer opspelen en zich weer vermenigvuldigen en het verhaal begint weer van voren af aan.

Groeten John.

• Maarten

Duidelijk, dank je wel.

Ik had namelijk de eerste week na orale seks keelpijn. Keerde week later terug, maar de afgelopen 2 maanden niet of nauwelijks meer iets gehad.

Maar goed, thanks voor de info, wacht de uitslag maar af dan. Weet dat het behandeld kan worden, probleem is echter dat het niet anoniem is gebeurd omdat dat lastig was met de verzekering zeiden ze, en dat ik (woon nog thuis, das het punt) dan een nota erover krijg, en zit daar dus duidelijk nietop te wachten, zeker niet als daar in detail staat waar de kosten voor zijn zeg maar. Maar goed, ik zal je verder niet meer lastig vallen ;), dank je voor de heldere uitleg.

• John.

Hoi Maarten.

Waarom niet naar een soa poli van een GG en GD instelling…

In de grote steden goede screening op ‘alle’ soa, in 1 visite, uitslag krijg jij alleen te horen… voorlopige uitslag (microscopisch onderzoek uitstrijkjes) na 45 minuten al, voor definitieve uitslag (kweekjes van uitstrijkjes) kun je een week later bellen.

Omdat je een nummer krijgt, ben je anoniem.

Alles gratis, je hoeft ook nix voor te schieten. Ook verstrekking antibiotica gratis en na-contole indien nodig. Geen post of telefoontjes naar jouw huis.

Groeten John.

• Maarten

Ik heb het gedaan op de soa polikliniek in het dijkzigt ziekenhuis in Rotterdam.

Anoniem was in principe mogelijk, maar zou eventuele medicatie en verzekering wat dat betreft moeilijk maken. In principe anoniem, in zoverre dat het voor niemand te controleren is dat ik daar ben geweest, krijg de uitslag daar dinsdag te horen op afspraak. Voor vergoeding van de antibioticakosten is echter verzekering nodig, en aangezien die altijd nota's versturen betreffende medicatie of consults, vrees ik dat daar het anonieme toch een beetje ophoudt… en daar zit ik toch wel mee, weet niet wat ik daarmee moet zeg maar.

• John.

Hoi Maarten.

Je schrijft:

“Voor vergoeding van de antibioticakosten is echter verzekering nodig, en aangezien die altijd nota's versturen betreffende medicatie of consults, vrees ik dat daar het anonieme toch een beetje ophoudt…”

Daarin blijkt maar weer dat in het Nederlandje grote (absurde) verschillen bestaan en dat ziekenhuizen (welke steeds meer gedwongen commercieel moeten zijn van de regering) daarom ook een eigen koers varen en drempels opwerpen die mensen er van zouden kunnen weerhouden zich te laten checken.

Ander beleid: http://www.ggd.amsterdam.nl/

Hierin lees je: Gratis en verzekering NIET nodig.

Morgen verkiezingen…

Groeten John.